Evalueringsprocedurer

Hvis Absalon driller er her:

Skema til slutevaluering på hold

The evaluation form for final evaluation all courses

------------------------------------------------------------------------------------

Det Juridiske Fakultet evaluerer undervisning, fag og uddannelser løbende og systematisk.  Ansvaret for monitoreringen og evalueringen fastlægges inden for de enkelte områder.

Rammerne sættes af KUs retningslinjer samt af fakultetets kvalitetssikrningspolitik og ledelsesinformation

Studienævnet kvalitetssikrer deres uddannelser via løbende evalueringer, fastsat i Procedure for undervisningsevaluering på Jura. Se også beskrivelser og resultater af evalueringerne. Studienævn og studieleders kvalitetssikrignsarbejde systematiseret i Arbejdsprocedure og årshjul for studienævnets kvalitetssikringsarbejde.

Resultaterne af dette kvalitetssikringsarbejde indgår i studielederens afrapportering, jf. Købehavns Universitet kvalitetssikringspolitik. i Evalueringsrapport samt årlige uddannelsesredgørelser og uddannelsesevalueringer (hvert 6. år). der er fakultetets interne evaluering af uddannelsesforløb. Endeligt sikrer dekanens årsrapport en samlet  opsummering af fakultetets uddannelseskvalitet til rektor på KU.

Se procedurerne for forløbet i højreboksen 'kvalitetssikringsdokumenter' samt den visuelle oversigt nederst på siden, der også synliggør tilbagemeldinger i systemet.

Begge studienævn har nedsat et rådgivende evalueringsudvalg, der kommer med indstillinger til studienævnene.

Elementer i fakultetets evalueringsprocedurer:

Til toppenStudieordningseftersyn

Studienævnet foretager sammen med studielederen løbende eftersyn med de akademiske grader, studieordninger samt det aktuelle kursusudbud. Fokus er på uddannelsernes relevans, progression og læringsudbytte. Eftersynet styrker sammenhængen mellem uddannelsernes kompetenceprofil, fagenes læringsmål, undervisningsaktiviteter og eksamener og indgår i arbejdet med monitorering af fakultetets uddannelser. Se i øvrigt fakultetets procedure for udarbejdelse og ændring af studieordninger samt vurdering af kursusudbud.

Studienævnet er desuden ansvarligt for, at censorformandskabet høres i forbindelse med nye studieordninger og væsentlige ændringer af eksisterende studieordninger, hvad angår prøve- og eksamenssystemet.

Til toppenStudieprogression og statistik

Monitorering af de studerendes progression er et vigtigt delelement i det løbende arbejde med kvalitetssikring af de enkelte uddannelser. Studielederen og fakultetets øvrige uddannelsesledelse modtager løbende alle relevante informationer om optag, frafald, gennemførselsstatistik, beståelsesprocenter og STÅ-produktion samt eksamens- og klage statistik.

Uddannelsesledelsen modtager alle relevante oplysninger i rette tid, så de let kan følge udviklingen i fakultetets aktiviteter.  Informationen kvalificerer studienævnenes og fakultetsledelsens diskussioner og efterfølgende beslutninger i forbindelse med den løbende kvalitetssikring af undervisning og uddannelse. Informationsgrundlaget er beskrevet i procedure for ledelsesinformation og offentliggørelse af information.

Fakultetets eget evalueringsmateriale samt relevant eksternt materiale kan ses på siden Resultater og statistik.

Til toppenResultater af undervisningsevalueringer

Undervisningsevalueringen følger de generelle KU-retningslinjer og omfatter systematisk evaluering af de studerendes oplevelse af alle fag udbudt ved Det Juridiske Fakultet, som minimum hver anden gang faget udbydes. Se også Procedurer for undervisningsevaluering

Resultaterne af undervisningsevalueringen kan se på siden Resultater og Statistik.  

Til toppenIntern evaluering af hele uddannelsesforløb

Der henvises til punkterne om dimittendundersøgelse samt evaluering af læringsudbyttet og trivsel nedenfor.

Til toppenDimittendundersøgelser

Det Juridiske Fakultet deltager i de fælles dimittendundersøgelser på KU. KU gennemfører undersøgelserne hvert tredje år med henblik på løbende kvalitetssikring af uddannelsernes kvalitet og relevans for arbejdsmarkedet. Dimittendundersøgelserne benyttes i fakultetets uddannelsesevalueringer samt dekanens årsrapport til rektor.

Fakultetet har i 2012 og 2014 gennemført egne dimittendundersøgelser. I 2012 om ledighed, branchefordeling og arbejdsfunktioner og i 2014 en større elektronisk dimittendundersøgelse samt fokusgruppeinterview

Til toppenEkstern evaluering af hele uddannelsesforløb

Uddannelserne på Det Juridiske Fakultet evalueres med deltagelse af eksterne eksperter hvert sjette år i uddannelsesevalueringer. Fakultetet følger de fælles retningslinjer for uddannelsesevaluering på Københavns Universitet.

Fakultetet er desuden proaktiv med indsamling af relevante data til brug for strategiske tiltag og benytter censorkorps, aftagerpaneler aktivt som sparringspartnere ved udvikling af de juridiske uddannelser.

Fakultetets uddannelser indgår i en fast turnusplan for uddannelsesevaluering:

Turnus   for uddannelsesevaluering af uddannelser på Det Juridiske Fakultet 2014 ff.

Master i Konfliktmægling

2017

2023

2029

Diplomuddannelse i Kriminologi

2016

2022

2028

Cand. soc. i jura

2021

2027

2033

BA. Jur.

2022

2028

2034

KA. Jur.

2021

2027

2033

 
Til toppenDialog med interne parter

Fakultetets studerende inddrages i kvalitetssikringsarbejdet gennem mange forskellige aktiviteter. Der er løbende dialog mellem studerende og undervisere med henblik på at foretage løbende forbedringer af undervisningen. Desuden foretager de studerende en fælles skriftlig slutevaluering ud fra en dialog over fastlagte spørgsmål. Underviseren kan vedlægge skriftlige kommentarer samt egne overvejelser til denne slutevaluering. Slutevalueringen vurderes efterfølgende af fagleder og studienævn.

Fakultetets ledelse holder desuden møder med repræsentanter for bachelorholdene og cand.soc. i jura holdene årgangsvis en gang i semesteret samt for de obligatoriske fag på cand. jur. hvert efterår. Holdrepræsentantskabsmøderne benyttes til at få en mere samlet, kvalitativ dialog om fagene som helhed, uddybe og udvikle mere tværfaglige aspekter ved den pågældende årgang samt modtage feedback på administrative forhold.

Dekanens Studenterforum er et mødested, hvor alle fakultetets studenterorganisationer udveksler synspunkter med Fakultetets øverste ledelse om ethvert forhold, der vedrører forskning, uddannelse, formidling og administration ved Fakultetet, herunder er der også nedsat i studiemiljøudvalg.

Inddragelse af og dialogen med aktuelle studerende sikres desuden gennem deltagelse i fakultetets øvrige råd, nævn og udvalg, fakultetets studie- og karrierevejledning, undervisningsmiljøvurderinger foretaget på hele Københavns Universitet samt lokale trivselsundersøgelser (se også afsnit 2. Studieprogression og frafald  samt afsnit 8. Trivsel og læringsmæssige ressourceressourcer).

Fakultetets undervisere deltager aktivt i den dialogbaserede undervisningsevaluering med de studerende. Underviserne kommenterer desuden de studerendes slutevaluering af alle undervisningsforløb skriftligt. Undervisere indgår efterfølgende i dialog med den pågældende fagledelse om undervisningen (for undervisers pædagogiske kvalifikationer se endvidere Retningslinjer for kvalitetssikring af undervisningskompetencer (under udarbejdelse)). Fakultetets deltidsúndervisere kan sammen med andre interne og eksterne parter inddrages i undersøgelser af de studerendes kompetencer m.v.

Slutevalueringerne for undervisningsholdene opsummeres af de respektive fagledere/fagansvarlige, der rapporterer særskilt tilbage til studienævnet. Denne tilbagemelding benyttes som baggrundsmateriale for studielederens årlige evalueringsrapport til Københavns Universitet, uddannelsesredegørelser og uddannelsesevalueringer samt til det videre arbejde med udvikling af fagene. Se også fakultetets Procedure for udarbejdelse og ændring af studieordninger samt vurdering af kursusudbud.

Til toppenDialog med eksterne parter

Det Juridiske Fakultet ønsker med sine uddannelser at sikre, at det samlede arbejdsmarked på både kort og langt sigt har det rette antal jurister og andre med relevant juridisk videre- og efteruddannelse til rådighed, således at aftagerne til stadighed har tilgang til jurister af højeste kvalitet, samt at personer med en juridisk uddannelse har gode beskæftigelsesmuligheder.

Samabejdet er beskrevet i Procedure for samarbedje med eksterne parter

Dekanen afholder et antal årlige planlægnings og strategimøder med censorformandskabet samt informations- og networkingsmøder for det samlede censorkorps. Censorformanden afgiver en årlig beretning til fakultetet, der opsummerer relevante forhold ved det foregående års eksamener. Censorformandskabet rådgiver desuden fakultetet om prøvernes form og indhold og indgår i arbejdet med udvikling af nye prøveformer.

Fakultetet gør brug af udvalgte censor task-forces til at udvikle og kvalitetssikre de studerendes læringsmål og sammenhængen med eksamen. Samarbejdet med fakultetets censorkorp og – formandskab er uddybet på censorhjemmesiden.

Fakultetets aftagerpaneler har til formål at rådgive fakultetets ledelse om den bedst mulige strategiske udvikling af de juridiske heltids- og deltidsuddannelser samt af øvrige relevante efter- og videreuddannelsestilbud. Bl.a. om fremtidige kompetencekrav, nye uddannelsestilbud og internationalisering. Aftagerpanelerne kvalitetssikres ved panelets sammensætning, regelmæssige møder med fakultetsledelsen, som sikrer at aftagerpanelet drøfter emner med relevans for den pågældende uddannelse. Emnerne bruges som direkte indsatspunkter på uddannelsesområdet. Aftagerpanelet aflægger dertil årligt rapport til fakultetet. Aftagerpanelets kommissorium og øvrige virke er tilgængeligt på deres hjemmeside

Til toppenEvaluering af læringsudbyttet og trivsel

Det Juridiske Fakultet gennemfører hvert tredie år en dimittendundersøgelse  der systematisk analyserer dimittendernes forhold til uddannelse og arbejdsmarked, og som inddrages i fakultetets videre udvikling af uddannelsernes relevans og kvalitet. Formålet er at indhente viden om kandidaternes karriere efter endt uddannelse, samt deres refleksion over uddannelsesforløbet på fakultetet herunder deres læringsudbytte.

Læringsudbyttet er desuden et af hovedformålene i både prædimittend- og snart-bachelor-undersøgelser. Hvis studieledelsen skønner det nødvendigt, skal der foretages yderligere undersøgelser af de studerendes læringsudbytte på tidligere tidspunkt i uddannelsesforløbet.

Det Juridiske Fakultet har stor fokus på de studerendes trivsel. Fakultetets understøtter et inspirerende lærings- og studiemiljø samt et godt fagligt og socialt fællesskab og afsætter tilstrækkelige ressourcer og administrative støttefunktioner til at gennemføre undervisning som planlagt efter de enkelte studieordninger. Indholdet er beskrevet på siden Studiemiljø.