MRF 2023.53

Planklagenævnets afgørelse af 22. februar 2023, j.nr. 22/09335 og 22/09336

Ophævet kommuneplantillæg for vindmøllepark, da der ikke var sket offentlig høring af en supplerende miljøvurdering, der til forskel fra miljørapporten indeholdt konkrete vurderinger af den sandsynlige indvirkning på bilag IV-arter og Natura 2000-områder af en sådan karakter, at disse var en forudsætning for en hensigtsmæssig og effektiv inddragelse af offentligheden og dermed skulle have været i høring, jf. miljøvurderingslovens § 32, stk. 1-4.

Hjørring Kommune vedtog den 25. maj 2022 endeligt kommuneplantillæg nr. 6 til kommuneplan 2021 med tilhørende miljørapport. Kommuneplantillægget var en temaplan for vindmølle- og solenergiplanlægning i kommunen og indeholdt strategi og retningslinjer herfor. Tillægget udpegede bl.a. et nyt vindmølleområde mellem Ilbro og Høgsted, ligesom der udlagdes en ramme for vindmølleområdet. I rammeområdet kunne opstilles maksimalt 6 vindmøller med en totalhøjde på 173 meter og et harmoniforhold på maksimalt 1:1,7. Rammeområdet lå i landzone og grænsede op til østsiden af motorvej E39 mellem afkørsel 4, Hjørring Syd, og afkørsel 5, Vrå, i umiddelbar forlængelse af 5 eksisterende møller ved Høgsted. Området var ca. 2,2 km langt, ca. 0,5 km bredt og bestod primært af landbrugsarealer. Nærmeste Natura 2000-område, Tislum Møllebæk, omfattede et habitatområde, der lå ca. 13,5 km nordøst fra planområdet. Nærmeste fuglebeskyttelsesområde, Råbjerg og Tolshave Mose, lå ca. 22,5 km fra planområdet og var omfattet af Natura 2000-område Jerup Hede, Råbjerg og Tolshave Mose. Planforslaget med tilhørende miljøvurdering var i offentlig høring i perioden 1. september til 26. oktober 2021. Kommunen modtog 35 høringssvar inden udløbet af høringsfristen, herunder fra Miljøstyrelsen. Styrelsen anførte, at miljørapporten ikke indeholdt tilstrækkelige vurderinger af kommuneplantillæggets potentielle påvirkning af bilag IV-arter og fugle. På baggrund af høringssvaret og en efterfølgende dialog med Miljøstyrelsen fik kommunen udarbejdet en supplerende miljøvurdering, hvoraf bl.a. fremgik, at miljøvurderingen af det konkrete projekt ville ske i en senere fase i forbindelse med udarbejdelse af lokalplan. Den supplerende miljøvurdering indeholdt bl.a. en vurdering i forhold til fugle på udpegningsgrundlaget for de nærmeste Natura 2000-områder samt bilag IV-arterne flagermus, padder og odder, herunder mulige afværgeforanstaltninger. Den supplerende miljøvurdering blev ikke sendt i offentlig høring, men blev indarbejdet i den sammenfattende redegørelse, som blev offentliggjort sammen med den vedtagne kommuneplantillæg den 13. juni 2022. Planvedtagelsen blev påklaget af en lokal forening, der bl.a. gjorde gældende, at reglerne om inddragelse af berørte offentlighed i miljøvurderingslovens § 32 ikke var overholdt, da den supplerende miljøvurdering ikke havde været i offentlig høring, selv om den havde dannet grundlag for vedtagelsen af kommuneplantillægget. Planklagenævnet (formanden) lagde til grund, at miljørapporten ikke i sig selv indeholdt tilstrækkelige beskrivelser og vurderinger af den potentielle påvirkning af fugle på udpegningsgrundlaget for de nærmeste Natura 2000-områder samt bilag IV-arter – heller ikke på et overordnet niveau. Miljørapporten havde snarere karakter af en beskrivelse af, hvilke forhold der skulle undersøges i den opfølgende planlægning i forbindelse med realisering af et konkret vindmølleprojekt, og indeholdt ikke konkrete vurderinger. Sådanne konkrete vurderinger af planens sandsynlige væsentlige indvirkning på bilag IV-arter og Natura 2000-områder med oplysninger om nødvendige afværgeforanstaltninger fremgik imidlertid af den supplerende miljøvurdering. Nævnet fandt, at oplysningerne og vurderingerne i den supplerende miljøvurdering måtte karakteriseres som nye oplysninger, der ikke blot var tilvejebragt for at supplere eller uddybe en allerede foretaget vurdering eller konklusion i miljørapporten. Den supplerende miljøvurdering indeholdt således nye oplysninger og vurderinger af en sådan karakter, at disse havde været en forudsætning for en hensigtsmæssig og effektiv inddragelse af offentligheden, hvorfor den supplerende miljøvurdering var omfattet om kravet om offentlig høring. Da høringsproceduren ikke var foregået i overensstemmelse med miljøvurderingslovens krav om offentlig høring, jf. § 32, stk. 1-4, forelå der en væsentlig retlig mangel, og kommuneplantillægget var derfor ugyldigt.

Kommentar: Afgørelsen illustrerer de problemer, der opstår, når en miljøvurdering af en plan er utilstrækkelig i forhold til planens påvirkning af bilag IV-arter og Natura 2000-områder, og denne mangel efterfølgende rettes med en supplerende miljøvurdering, men uden at den berørte offentlighed høres. Planklagenævnets ophævelse af kommuneplantillægget følger overordnet principperne i EU-Domstolens dom i sag C-463/20, Namur Est (MRF 2022.11), der dog anderledes drejede sig om en VVM-tilladelse til et konkret projekt og offentlighedens inddragelse ved meddelelse af tilladelse til at fravige beskyttelsen af bilag IV-arter. Afgørelsen kan sammenholdes med, at Planklagenævnet i andre afgørelser på grundlag af principperne om nova har accepteret, at visse mangler i miljøvurderingen kan rettes under klagesagsbehandlingen uden offentlig høring, som det bl.a. er sket i MRF 2021.362 Pkn, MRF 2021.366 Pkn, MRF 2022.127 Pkn, MRF 2022.127/2 Pkn, MRF 2022.150 Pkn og MRF 2022.318 Pkn. Afgørelsen i sagen fra Hjørring kan dog ikke anses for et direkte opgør med tidligere praksis om nova, da Planklagenævnet i sagen fra Hjørring introducerer en sondring mellem, om miljøvurderingen indeholder en beskrivelse af potentielle påvirkninger på et overordnet niveau eller kun en beskrivelse af, hvilke forhold der skal undersøges nærmere under den konkrete planlægning. Det nærmere meningsindhold i denne sondring efterlader dog en betydelig uklarhed. Når der alene er tale om en overordnet plan, er det således noget vanskeligt at anføre meget mere, end hvilke arter der er til stede, og hvilke mulige påvirkninger planens videre gennemførelse kan give anledning til.

Link til afgørelsen.