MRF 2023.191

Planklagenævnets afgørelse af 21. september 2023, j.nr. 23/06181

Genoptagelse af Planklagenævnets ophævelse af lokalplan, der udlagde boliger på støjbelastede arealer, da det var en væsentlig fejl, at det ikke fremgik af afgørelsen, at der var taget stilling til, at lokalplanområdet i kommuneplantillægget var udlagt til blandede byfunktioner. Lokalplanen ophævet på ny, da der ikke var tale om et område for blandede byfunktioner, idet kommuneplantillægget anset for omgåelse af planlovens § 15 a.

Faaborg-Midtfyn Kommune vedtog den 17. august 2022 lokalplan nr. 2021-8, Boligområde ved Håndværkervangen. Planen havde bl.a. til formål at udlægge lokalplanområdet til boligformål og at sikre ny boligbebyggelse mod støj fra omkringliggende virksomheder på et område i Årslev. Planen blev vedtaget efter anmodning fra en privat bygherre, der ønskede at omdanne et eksisterende erhvervsområde til boligområde. Kommunen havde samtidig med vedtagelsen af lokalplanen vedtaget kommuneplantillæg nr. 16, som havde til formål at sikre omdannelse til et nyt område med blandede boligfunktioner. Tillægget udlagde et nyt rammeområde, Års.C.5, hvoraf lokalplanområdet for lokalplanen udgjorde en del heraf. Efter klage ophævede Planklagenævnet den 16. december 2022 (j.nr. 22/11049) lokalplanen, idet nævnet fandt, at lokalplanen var i strid med planlovens § 15 a, stk. 1. Ejeren af lokalplanområdet, E, anmodede efterfølgende Planklagenævnet om at genoptage sagen, idet E bl.a. anførte, at det var en fejl, at nævnet ikke havde inddraget kommuneplanramme Års.C.5 i sin afgørelse. I første omgang afslog Planklagenævnet at genoptage sagen (j.nr. 23/02700), men efter endnu en anmodning fra E genoptog nævnet sagen, idet det fandtes at udgøre en væsentlig sagsbehandlingsfejl, at det ikke udtrykkeligt fremgik af afgørelsen, at der var taget stilling til, at lokalplanområdet i kommuneplantillægget var udlagt til blandede byfunktioner. Planklagenævnet konstaterede indledningsvist, at lokalplanen udlagde et støjplaget område til støjfølsom anvendelse, hvorfor forholdet var omfattet af planlovens § 15 a, stk. 1. Kommunen havde lagt til grund, at støjgrænserne kunne overholdes ved isolering af bygningerne, jf. planlovens § 15, stk. 2, nr. 26. Spørgsmålet var derfor, om der i denne sag var tale om et eksisterende byområde udlagt til blandede byfunktioner, da dette er en betingelse for, at § 15, stk. 2, nr. 26, kan bringes i anvendelse. Nævnet fandt, at der var tale om et eksisterende byområde med henvisning til bl.a. områdets tidligere anvendelse som trådfabrik og eksisterende bebyggelse i form af fabrikshaller. Derimod fandt nævnet, at der ikke var tale om et område for blandede byfunktioner, blot fordi der inden for rammeområde Års.C.5, som blev vedtaget samtidig med lokalplanen, fandtes erhverv i form af et autoværksted og en entreprenør- og vognmandsvirksomhed. Nævnet henviste herved til, at det efter forarbejderne var hensigten, at der skulle være mulighed for at planlægge for en blanding af mange forskellige byfunktioner, der gjorde byen levende og sammensat, hvor det var muligt at indpasse forskellige byerhverv, som ikke var miljøbelastende. Efter nævnets opfattelse udgjorde et autoværksted og en entreprenør- og vognmandsvirksomhed ikke virksomheder, som kan betegnes som erhverv, der ikke er miljøbelastende. Nævnet fandt, at et område med blandet bolig og erhverv ikke i ethvert tilfælde ville udgøre blandede byfunktioner, idet der også måtte lægges vægt på hensigten med muligheden i at udlægge områder til blandede byfunktioner. Nævnet fandt herefter, at der i den konkrete sag var tale om en omgåelse af begrænsningen i anvendelsen af de lempede grænseværdier, hvorefter nævnet på ny ophævede lokalplanen.

Kommentar: Lokalplanlægning for boliger i støjplagede områder har i de seneste år givet anledning til flere klagesager, hvor Planklagenævnet har underkendt lokalplaner, fordi betingelserne i planlovens § 15, stk. 2, nr. 26, ikke var opfyldt, jf. PKNO nr. 38 (november 2023), hvor afgørelsen i ovennævnte sag er omtalt sammen med MRF 2022.150 Pkn, MRF 2022.314 Pkn, MRF 2023.51 Pkn og MRF 2023.104 Pkn. Se også MRF 2021.68 Pkn og MRF 2022.234 Pkn. Dette har skabt øget opmærksomhed om, hvad der forstås ved blandede byfunktioner og eksisterende byområde. I MRF 2023.51 Pkn fandt nævnet, at betingelserne for at anvende undtagelsen for støjisolering var opfyldt, men med den seneste afgørelse i sagen fra Faaborg-Midtfyn Kommune har Planklagenævnet markeret, at hvis nævnet finder, at der ved et kommuneplantillæg er sket omgåelse, vil nævnet tilsidesætte lokalplanen. For en nærmere belysning af, hvordan planlovens § 15 a sammenholdt med § 15, stk. 2, nr. 26, er fortolket i nyere planklagenævnspraksis se Anders Hessner: Planlægning for støjfølsom anvendelse af støjbelastede arealer, i Mads Bryde Andersen m.fl. (red.): Festskrift til Peter Pagh, 2023, s. 349 ff.

Link til afgørelsen.