MRF 2023.72/2

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 8. februar 2023, j.nr. 21/11638

Støj fra kølebiler på en lastbilparkeringsplads hørende til A/S Storebæltsforbindelsens anlæg anset for støj fra vejanlæg og ikke virksomhedsstøj. Påbud i medfør af miljøbeskyttelsesloven § 42 derfor anset for uhjemlet. Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen, da ulemper fra trafik på arealer omfattet af vej- og færdselslovgivningen ikke er omfattet af nævnets kompetence.

Sagen angik fortolkning af rækkevidden af miljøbeskyttelsesloven § 42 i forhold til virksomhedsstøj med afsæt i vejledningen om virksomhedsstøj (vejledning nr. 5/1984), som angiver, at vejledningen ikke finder anvendelse i forhold til støj hidrørende fra den almindelige vejtrafik. Støjen i den foreliggende sag hidrørte fra parkerede kølebiler på en lastbilparkeringsplads i tilknytning til en tankstation, der er åben for offentligheden uden særlige betingelser. Lastbilparkeringspladsen hører til A/S Storebæltsforbindelsens anlæg, der indgår i det statslige vejnet, men er ikke omfattet af vejlovens regler om offentlige veje, men skal derimod ud fra en residualbetragtning anses for privat vej i henhold til privatvejsloven § 10, nr. 9. På baggrund af naboklager meddelte Slagelse Kommune et påbud i medfør af miljøbeskyttelsesloven § 42 om at nedbringe støjen særligt i natperioden, idet Slagelse Kommune forudsatte, at der var tale om virksomhedsstøj. A/S Storebæltsforbindelsen påklagede påbuddet til Miljø- og Fødevareklagenævnet, hvor A/S Storebæltsforbindelsen redegjorde for de særegne forhold vedrørende vejanlægget ejet af A/S Storebæltsforbindelsen, der ikke har status af offentlig vej, selvom vejanlægget indgår i det statslige vejnet og administreres som statsvej. Miljø- og Fødevareklagenævnet anmodede Transportministeriet om en udtalelse i sagen. Ministeriet oplyste, at A/S Storebæltsforbindelsens vejanlæg skulle anses for en del af det statslige vejnet og skulle administreres efter samme regler som statsvejene. Transportministeriet udtalte endvidere, at A/S Storebæltsforbindelsens vejanlæg skulle behandles efter samme regler som statsvejsnettet i øvrigt i forhold til grænseværdier for støj fra veje. Miljø- og Fødevareklagenævnet fremhævede indledningsvist, at det i vejledningen om virksomhedsstøj (5/1984) er anført, at vejledningen ikke finder anvendelse ved vurdering af støj hidrørende fra den almindelige vejtrafik. Nævnet gennemgik herefter de særlige forhold vedrørende A/S Storebæltsforbindelsens vejanlæg, som har status af privat vej, jf. privatvejsloven § 10, nr. 9, mens trods denne status skal administreres som en del af statsvejnettet. I konsekvens af dette udtalte nævnet, at trafik og færdsel på lastbilparkeringspladsen skal reguleres af vejmyndighederne og politiet i medfør af færdselsloven og vejloven. Herefter afviste nævnet at realitetsbehandle klagen, idet spørgsmål om gener fra trafik, som er omfattet af vej- og færdselslovgivningen, ikke er omfattet af Miljø- og Fødevareklagenævnets kompetence.

Kommentar: Afgørelsen udgør et vigtigt fortolkningsbidrag vedrørende grænsen mellem vejstøj og virksomhedsstøj. Den afslutningsvise generelle udtalelse om gener fra trafik, som er omfattet af vej- og færdselslovgivningen, må anses for retningsgivende i andre situationer, hvor der forholdes til støj, der hidrører fra køretøjer og trafikanlæg. Dette har relevans i forhold til planlægning, hvor støj af den pågældende karakter – f.eks. busholdepladser – indebærer, at der er tale om et støjbelastet område, der er omfattet af planlægningsforbuddet i planloven § 15 a, stk. 1. I forhold til planlægning for støjfølsom anvendelse (typisk boliger) i sådanne varigt støjbelastede områder er det helt afgørende, om der skal forholdes til det ene sæt grænseværdier eller ej i planlægningssituationen, som det fremgår af MRF 2022.314 Pkn og MRF 2023.191 Pkn, hvor lokalplan i begge sager blev ophævet. For en nærmere belysning af, hvordan planlovens § 15 a sammenholdt med § 15, stk. 2, nr. 26, er fortolket i nyere planklagenævnspraksis se Anders Hessner: Planlægning for støjfølsom anvendelse af støjbelastede arealer, i Mads Bryde Andersen m.fl. (red.): Festskrift til Peter Pagh, 2023, s. 349 ff.

Link til afgørelsen.