MRF 2023.310

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 29. november 2023, j.nr. 20/00971

Ophævet og hjemvist miljøgodkendelse til omladningsplads af jernskrot i Fredericia Havn, da kommunens vurdering af støjforurening ikke havde medtaget støj fra skibene ved ind- og udskibning til og fra omladningspladsen.

Fredericia Kommune meddelte den 20. december 2019 miljøgodkendelse efter miljøvurderingslovens § 33 til en befæstet omladningsplads på 8.700 m2 for jern- og metalskot på en ejendom i Fredericia Havn. Godkendelsen var udarbejdet på baggrund af standardvilkårene for listepunkt K 212 om midlertidigt oplagt af ikke-farligt affald i bilag 2 i godkendelsesbekendtgørelsen. Pladsen kunne maksimalt have oplag af ca. 54.000 tons jernskrot, der ville blive indskibet til opladningspladsen og opstakket i bunker ved dieseldrevet maskinel, hvor det ville blive opbevaret, indtil det skulle udskibes til eksport. Der var forventet 10-20 udskibninger fra havnen årligt, og hvert skib ville have en liggetid på 2-15 dage i havnen, svarende til ca. 30-100 årlige liggedage. Derudover forventedes 30-50 indskibninger årligt, og at hvert skib ville have en liggetid på 1-2 dage, svarende til 30-50 liggedage. Godkendelsen indeholdt vilkår om bl.a. støjgrænser og udførelse af vindretningsbestemte støvnedfaldsmålinger. Den miljøtekniske vurdering indeholdt nærmere støjberegning af virksomhedens støjkilder, men omfattede ikke skibsstøj, da kommunen fandt, at skibsstøj ikke var omfattet af selve virksomhedens anlæg. Kommunen havde samlet vurderet, at virksomheden havde dokumenteret, at aktiviteterne ikke gav anledning til støjbelastning af de omkringliggende boliger og boligområder. Miljøgodkendelsen blev påklaget af omboende, der navnlig anførte, at der ikke var foretaget en tilstrækkelig vurdering af støv- og støjgener, og at virksomheden i øvrigt ikke overholdt et vilkår i miljøgodkendelsen om luftforurening. Miljø- og Fødevareklagenævnet (formanden) tog alene stilling til klagen over støj. Nævnet bemærkede, at myndigheden ved bedømmelsen af forurening fra en listevirksomhed i forbindelse med en miljøgodkendelse skal sikre, at oplysningerne om forureningen giver myndigheden et retvisende billede af virksomhedens forurening. Nævnet konstaterede, at hverken ansøgningsmaterialet eller miljøgodkendelsen indeholdt en vurdering af støjbelastningen fra skibe ved ind- og udskibning, men udelukkende indeholdt vurdering af støj fra oplagspladsen, uanset at ind- og udskibning udgjorde en integreret del af driften af omladningspladsen. Nævnet fandt derfor, at kommunen ikke havde foretaget en tilstrækkelig vurdering af støjen fra virksomhedens aktiviteter, da jernskrottet ved ind- og udskibning blev losset direkte til og fra skib til omladningsplads. Endvidere havde nævnet lagt vægt på det forventede ikke-uvæsentlige antal ind- og udskibninger om året, og at skibenes liggetid i havnen ikke var udtryk for lejlighedsvise laster eller losser. Nævnet bemærkede videre, at hjælpemaskineriet på fragtskibe udgjorde en væsentlig støjkilde, hvilket burde medregnes i virksomhedens samlede støjbidrag. På denne baggrund ophævede nævnet afgørelsen og hjemviste sagen til fornyet behandling med bemærkning om bl.a., at kommunen ved fornyet behandling skulle afdække den konkrete støjpåvirkning fra virksomhedens drift under inddragelse af alle væsentlige støjkilder og disses placering.

Kommentar: Det fremgår ikke af afgørelsen, om der var gennemført en VVM-screening af ansøgningen efter miljøvurderingslovens § 21, men henset til klagenævnets bemærkninger i forbindelse med kommunens fornyede stillingtagen til miljøgodkendelse, kan det undre, at nævnet forbigik, at der i den sammenhæng skal gennemføres en ny VVM-screening, hvor der i relation til støjpåvirkning også skal inddrages kumuleret støj fra andre støjkilder i havnen.

Link til afgørelsen.