MRF 2023.241

Planklagenævnets afgørelse af 21. november 2023, j.nr. 23/12048

Ophævet forbud efter planlovens § 12, stk. 2, mod indretning af beboelse i kælderetage, da det ikke fremgik, hvilke faktiske oplysninger der var lagt til grund, hvilke hensyn der var bestemmende for det administrative skøn, og rette hjemmel var § 12, stk. 3, hvorfor forvaltningslovens § 24 var tilsidesat.

E ønskede at ændre anvendelsen af kælderlejlighed til beboelse. Kalundborg Kommune nedlagde den 29. juni 2023 forbud med henvisning til planlovens § 12, stk. 2, mod ændringen, idet kommunen fandt, at ændringen var i strid med kommuneplanramme K04.B13, der fastsatte det maksimalt tilladte antal etager til 1,5. Afgørelsen blev påklaget af E. Planklagenævnet (formanden) fandt anledning til at prøve, om afslaget var tilstrækkeligt begrundet, jf. forvaltningslovens § 22 og § 24, og bemærkede, at kommunen som hjemmel havde henvist til planlovens § 12, stk. 2, der vedrører muligheden for at nedlægge forbud mod forhold, der er i strid med kommuneplanens rækkefølgebestemmelser. Da der var nedlagt forbud mod forhold, der var i strid med kommuneplanens rammebestemmelser, var den korrekte forbudshjemmel planlovens § 12, stk. 3. Det fremgik ikke af kommunens afgørelse, hvilke faktiske oplysninger afgørelsen var baseret på, ligesom kommunen ikke havde redegjort for, hvilke hovedhensyn der havde været bestemmende for det administrative skøn om nedlæggelse af forbud. Begrundelseskravet i forvaltningslovens § 24 var derfor ikke opfyldt, hvorfor afgørelsen led af en væsentlig retlig mangel og blev ophævet.

Link til afgørelsen.