MRF 2024.99

Planklagenævnets afgørelse af 15. april 2024, j.nr. 24/01450, 24/02763 og 24/02764

Ikke medhold i klage over plangrundlag for transformerstation, uanset at miljøvurderingen ikke belyste fænomenet ”vagabonderende strøm”, da viden om denne strøms påvirkning af husdyr er begrænset og derfor ikke kan kræves i miljørapporten.

Sønderborg Kommune vedtog den 20. december 2023 endeligt kommuneplantillæg nr. 1 til kommuneplan 2019 samt lokalplan nr. 1.2-5, Transformerstation ved Lavensby Strand, Havnbjerg, efter forudgående miljørapport. Plangrundlaget muliggjorde etablering af en transformerstation med tilhørende bygningsanlæg og tekniske installationer, der udgjorde et led i landdelen af det samlede projekt for Lillebælt Syd Vindmøllepark med henblik på tilslutning af VE-strøm til det overordnede elnet. Planvedtagelserne og miljøvurderingen blev påklaget af en nabo til planområdet, der navnlig anførte, at kommunen ikke havde foretaget tilstrækkelige undersøgelser om, hvorvidt transformerstationen som følge strømforurening kunne medføre problemer for klagers slagtekyllingeproduktion, at miljørapporten ikke forholdt sig til støjpåvirkningen af dyrehold, at planerne var i strid med bl.a. magtfordrejningsprincippet, og at lokalplanen var i strid med kommuneplanen. Vagabonderende strøm er elektrisk strøm, der følger andre veje end regulære ledninger, f.eks. gennem fugtig jord. Planklagenævnet (formanden) konstaterede, at der var udarbejdet en rapport om fejlstrøm og unormal adfærd i svinebesætninger på baggrund af en anden konkret svinebesætning, der lå i nærheden af en transformerstation og højspændingsledninger, hvor det bl.a. var fundet, at der kunne være en sammenhæng mellem de problemer, svineproducenten oplevede med besætningen, og såkaldt vagabonderende strøm fra eksterne kilder, men at det ikke fremgik af miljørapporten, at kommunen havde vurderet fænomenet vagabonderende strøm. Hertil bemærkede nævnet, at der i afgrænsningsfasen alene skal inddrages oplysninger, der med rimelighed kan forlanges med hensyn til den aktuelle viden, og at det ikke kan kræves, at kommunen vurderer forhold, der endnu ikke er videnskabeligt belyst i forhold til det, der planlægges for. Herefter fandt nævnet, at der med det nuværende vidensniveau om vagabonderede strøm ikke kunne stilles krav om, at kommunen i miljørapporten skulle forholde sig til fænomenets eventuelle påvirkning af dyr. Hvad angik støjpåvirkning konstaterede nævnet, at der ikke fandtes grænseværdier for støjpåvirkning fra transformerstationer af husdyr eller metoder til vurdering af den mulige belastning af dyrene, hvortil nævnet bemærkede, at der dermed måtte indrømmes kommunerne et betydeligt skøn i forhold til, hvordan dette skulle indgå i en miljøvurdering. Af miljørapporten fremgik bl.a., at der ville forekomme akustisk støj fra transformerstationen i forbindelse med driften, og at der ikke i afstande over 50 m ville forekomme støj, der overskred vejledende grænseværdier om natten, samt at nærmeste bolig lå ca. 200 m fra stationen. Videre fremgik, at støjpåvirkningen ved nærmeste bolig, hvor der fandtes slagtekyllingeproduktion, udgjorde 6,7 dB(A) for lavfrekvent støj, hvorfor dyrene ikke ville udsættes for støj eller lavfrekvent støj, der overskred grænserne for mennesker. Miljøvurderingen havde derfor i tilstrækkeligt omfang havde redegjort for husdyr i relation til støj. Nævnet lagde herved vægt på afstanden til den nærmeste driftsbygning med slagtekyllinger og det forhold, at der ikke var fastsat grænseværdier i forhold til husdyr. Nævnet fandt heller ikke, at der kunne gives medhold i indsigelserne om manglende saglig begrundelse og om modstrid med kommuneplanen, hvorfor nævnet ikke kunne give medhold i klagen.

Kommentar: Afgørelsen understreger, at miljørapporter kan baseres på eksisterende viden om miljøpåvirkninger, hvorfor kommunen ikke ved udarbejdelse af miljørapporter ved forslag til lokalplaner kan forpligtes til at gennemføre nye videnskabelige udredninger, hvilket ligeledes må antages at gælde for den miljøkonsekvensrapport, som bygherre skal udarbejde efter miljøvurderingsloven.

Link til afgørelsen.