MRF 2024.69

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 27. marts 2024, j.nr. 22/05778

Ophævet og hjemvist afslag på tilladelse efter råstoflovens § 7 til erhvervsmæssig indvinding af råstoffer uden for udlagt graveområde, da Region Sjællands afgørelse led af en begrundelsesmangel i strid med begrundelseskravet i forvaltningslovens § 24.

Region Sjælland meddelte i april 2022 afslag på E’s ansøgning om tilladelse til erhvervsmæssig indvinding af 100.000 m3 sand-, grus-, og stenmateriale uden for det udlagte graveområde Øde Hastrup Grusgrav. Det fremgik af afgørelsen, at regionen havde lagt afgørende vægt på, at arealet lå uden for graveområdet udlagt i Region Sjællands Råstofplan 2020, og at der ifølge råstofplanen kun undtagelsesvist kunne meddeles tilladelse til råstofindvinding uden for udlagte graveområder. Regionen fandt, at der ikke var så væsentlige samfundsinteresser eller særlige forhold, at der kunne meddeles tilladelse. I afslaget var oplyst, at regionen havde foretaget en afvejning af de hensyn, som fremgik af råstoflovens § 3. Under behandlingen af sagen havde regionens administration indstillet, at der kunne meddeles tilladelse, og Udvalget for Regional Udvikling anbefalet at imødekomme ansøgningen. Herefter havde Forretningsudvalget bedt Udvalget for Regional Udvikling om at genbehandle sagen for at vurdere konsekvenserne for borgerne. Ved genbehandlingen fandt udvalget, at borgerne var meget påvirkede af råstofindvinding, og at udvalget ikke ønskede at meddele tilladelse. Regionsrådet godkendte herefter, at der ikke blev meddelt tilladelse til indvinding. Under parthøringen havde E anmodet om, at regionen genovervejede afslaget, bl.a. fordi det manglede en saglig begrundelse. Regionens administration havde herefter vurderet, at klager havde en stærk sag, da der ikke var fremkommet høringssvar fra nogle naboer angående gener. Regionsrådet besluttede dog at fastholde afgørelsen. Afgørelsen blev påklaget af E, der anførte, at regionen havde sat skøn under regel, at afgørelsen led af en begrundelsesmangel, da der ikke var foretaget en konkret afvejning af hensynene i råstoflovens § 3, og at der ikke fandtes modstående hensyn, som talte afgørende imod, at der kunne meddeles tilladelse. Mens klagesagen versrede, blev Region Sjællands Råstofplan 2020 ophævet af Miljø- og Fødevareklagenævnet i MRF 2023.177 Mfk, hvorefter sagen blev behandlet af nævnet på baggrund af Region Sjællands Råstofplan 2016, som indeholdt en enslydende retningslinje 2 om indvindingstilladelser uden for graveområder. Miljø- og Fødevareklagenævnet (formanden) fandt alene anledning til at behandle, om afgørelsen led af en begrundelsesmangel. Nævnet fandt, at afslaget ikke opfyldte begrundelseskravet i forvaltningslovens § 24, da regionen i afgørelsen alene havde lagt vægt på, at det ansøgte indvindingsareal lå uden for et udlagt graveområde, men ikke havde begrundet, hvorfor der i den konkrete sag ikke var sådanne væsentlige samfundsinteresser eller særlige forhold, der kunne tale for, at der efter retningslinje 2 i råstofplanen undtagelsesvist kunne gives tilladelse til råstofudvinding uden for et graveområde. Regionen havde således ikke angivet, hvilke hovedhensyn der var tillagt vægt ved afgørelsen. Nævnet lagde endvidere vægt på, at vurderingen og afvejningen af hensynene i råstoflovens § 3 hverken fremgik af afgørelsen eller det fremlagte materiale, som lå til grund for afgørelsen, men at regionen alene havde oplyst, at der var sket en sådan afvejning. Yderligere bemærkede nævnet, at Udvalget for Regional Udvikling havde vurderet, at borgerne i regionen var meget påvirket af råstofindvinding, men at regionen ikke i afgørelsen havde begrundet, hvilke miljømæssige gener for borgerne der i den nærværende sag konkret gjorde sig gældende. Da begrundelsesmanglerne påvirkede nævnets mulighed for at prøve afgørelsens rigtighed, fandt nævnet, at manglerne var konkret væsentlige. Miljø- og Fødevareklagenævnet ophævede herefter afslaget på tilladelse til erhvervsmæssig indvinding af råstoffer og hjemviste sagen til fornyet behandling med bemærkning om, at nævnet ikke havde taget stilling til, om der i det konkrete tilfælde kunne meddeles tilladelse til indvinding uden for graveområdet.

Kommentar: Afgørelsen illustrerer forskellen mellem et retligt og politisk skøn, som ofte kan være en udfordring ved politisk behandling af ansøgning om tilladelser. Som Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse understreger, ændrer behandling af ansøgning i et politisk forum i regionen ikke ved, at de almindelige forvaltningsretlige regler gælder, og at afslag derfor skal begrundes retligt og konkret i forhold til den enkelte ansøgning i overensstemmelse med forvaltningslovens § 24 og almindelige forvaltningsretlige grundsætninger.

Link til afgørelsen.