MRF 2024.298

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 6. december 2024, j.nr. 21/10491

Ophævet og hjemvist miljøgodkendelse til udvidelse af svinebrug efter husdyrbruglovens § 16 a, stk. 2, fordi betingelserne for dispensation til afstandskrav til vej efter § 9, stk. 3, jf. § 8, stk. 1, nr. 4, ikke var opfyldt, idet restriktive brandkrav ved alternativ placering ikke betød, at overholdelsen af afstandskravet ikke var mulig. Dissens.

Rebild Kommune meddelte i august 2021 miljøgodkendelse til udvidelse af et husdyrbrug i form af en udvidelse af et svinebrug og et mindre hestebrug. Godkendelsen var meddelt i henhold til husdyrbruglovens § 16 a, stk. 2, da svinebruget havde over 2.000 stipladser til fedesvin på over 30 kg (IE-husdyrbrug). Miljøgodkendelsen omfattede et samlet produktionsareal på 3.026 m2 og indebar nedrivning af en tidligere slagtesvinestald og etablering af en ny slagtesvinestald. En del af det nye staldanlæg skulle etableres 6,4 m fra offentlig vej, hvormed staldanlægget krævede dispensation fra husdyrbruglovens § 8, stk. 1, nr. 4. Med henvisning til at den valgte placering var den bedst mulige af de undersøgte alternative placeringer ift. landskabelige interesser og at andre placeringer ville indebære restriktive brandkrav, meddelte kommunen dispensation fra afstandskravet. Husdyrbruget var tidligere miljøgodkendt i januar 2017 efter den dagældende husdyrbruglovs § 12, hvor kommunen havde godkendt udvidelse af et svinebrug, der indebar opførelse af staldbygninger 8 m fra offentlig vej, og 18 m fra privat vandboring, hvorfor kommunen havde dispenseret fra afstandskravene i den dagældende husdyrbruglov, hvilket efter klage blev tiltrådt af Miljø- og Fødevareklagenævnet i maj 2020. Kommunens nye miljøgodkendelse af svinebruget fra 2021 blev påklaget af naboer, der bl.a. gjorde gældende, at kommunens afgørelse var truffet på et forkert lovgrundlag, da hele husdyrbruget iflg. klager skulle godkendes på ny ved overgang til den nye regulering efter produktionsareal. Miljø- og Fødevareklagenævnet (læge nævn) fandt i sagen anledning til at tage stilling til kommunens dispensation fra afstandskravet til offentlig vej. Nævnet bemærkede indledningsvist, at efter husdyrbruglovens § 8, stk. 1, nr. 4, kan. husdyranlæg og udvidelse eller ændring heraf, ikke tillades inden for 15 m til offentlig vej, men at der kan meddeles dispensation, hvor overholdelse af afstandskravene ikke er mulig. Nævnet bemærkede dertil, at afstandskravene i husdyrbruglovens § 8 er både miljømæssigt og gene- og hygiejnemæssigt begrundet, og er fastsat til at varetage en række beskyttelseshensyn ift. omgivelserne. Nævnet lagde herefter til grund, at det ansøgte staldanlæg allerede var opført, og at der fra det nærmeste punkt fra stalden til nærmeste punkt på vejen var ca. 6 m. Et flertal (4 mod 1) i nævnet fandt, at den meddelte dispensation ikke opfyldt betingelserne i husdyrbruglovens § 9, stk. 3, hvormed flertallet fandt, at det ansøgte projekt ikke kunne godkendes. Herved havde nævnet lagt lægt på, at afstandskravene i husdyrbrugloven var fastsat for at varetage generelle beskyttelseshensyn, og måtte fortolkes restriktivt. Det var dermed flertallets vurdering, at dispensation fra afstandskravet krævede, at det ikke var muligt at opfylde, hvilket ikke var opfyldt i denne sag, uanset de alternative placeringer ville medføre enten restriktive brandkrav, at afstandskrav til vandløb ikke kunne overholdes, eller at spredt bebyggelse gav uharmonisk indtryk af bygningsmassen i strid med landskabelige værdier. Et mindretal (1 mod 4) fandt derimod, at der kunne meddeles dispensation, bl.a. med henvisning til, at flere af de eksisterende bygninger på ejendommen var placeret tættere på den offentlige vej end den ansøgte staldbygning, og at der kun var tale om en mindre del af det ansøgte byggeri. Iht. flertallets votum ophævede og hjemviste nævnet afgørelsen til fornyet behandling i kommunen.

Kommentar: Nævnets fortolkning af afstandskrav er meget vidtgående og illustrerer de mulige konsekvenser, når lovgiver fastsætter meget detaljerede krav til miljøgodkendelser, som her et afstandskrav på 15 meter til offentlig vej, jf. husdyrbruglovens § 8, stk. 1, nr. 4. Dette er af nævnets flertal udlagt på den måde, at kravet kun kan fraviges, hvis det er umuligt, hvormed nævnet afskærer sig fra den afvejning, som ellers er hele tanken med miljøgodkendelsesreglerne. Den gode nyhed er, at miljøbeskyttelsesloven ikke indeholder tilsvarende rigide afstandsgrænser til listevirksomheder.

Link til afgørelsen.