MRF 2024.152
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 23. maj 2024, j.nr. 21/04468
Ophævet og hjemvist tilladelse til tilslutning af dræn under kunstgræsbane til regnvandsledning tilhørende spildevandsforsyningsselskab med direkte udledning til recipient i form af offentligt vandløb, da der ikke kunne dokumenteres tilladelse for udledningen til recipienten, og der dermed var usikkerhed om, hvorvidt udledningstilladelsen kunne overholdes. En fornyet sagsbehandling af tilslutningstilladelsen skulle afvente, at der blev meddelt tilladelse for den eksisterende udledning til recipient.
Sagen omhandlede afledning af overfladevand fra et areal, der fandt anvendelse for kunstgræsbane. Der var af Frederikssund Kommune i 2010 meddelt tilladelse til, at drænet under kunstgræsbanen havde tilledning til en regnvandsledning ejet af det lokale spildevandsforsyningsselskab, hvor regnvandsledningen havde udledning til et offentligt vandløb med udløb i Roskilde Fjord. I marts 2021 meddelte Frederikssund Kommune revideret tilladelse efter miljøbeskyttelseslovens § 28 til tilledningen, hvor hidtidige vilkår om to årlige egenkontrolmålinger blev ophævet. Afgørelsen var begrundet med, at der ikke længere var behov for regelmæssig prøvetagning, da det over tid alene ville være indhold af zink og nikkel, der ville overskride miljøkvalitetskravene. Afgørelsen blev påklaget af Danmarks Naturfredningsforening, der bl.a. anførte, at det uden vilkår om egenkontrolmålinger ikke ville være muligt for tilsynsmyndigheden at sikre, at der ikke blev udledt miljøfremmede stoffer fra kunstgræsbanen til recipienten. Under klagesagen oplyste kommunen, at det ikke var muligt at dokumentere en tilladelse for regnvandsledningens udledning til det offentlige vandløb, og der heller ikke i øvrigt var kendskab til, om en sådan tilladelse forelå. Miljø- og Fødevareklagenævnet (formanden) bemærkede, at efter spildevandsbekendtgørelsen skal det ved fastsættelse af vilkår for tilslutningstilladelse meddelt efter miljøbeskyttelseslovens § 28, stk. 3, sikres, at tilledningen ikke er til hinder for, at et spildevandsanlæg, der er ejet af et spildevandsforsyningsselskab, kan opfylde sin udledningstilladelse, herunder at miljøkvalitetskravene for det berørte vandområde sikres opfyldt. Nævnet konstaterede, at der ikke forelå en udledningstilladelse for regnvandsledningens udløb til recipient, hvormed forpligtelsen efter spildevandsbekendtgørelsen ikke var iagttaget ved meddelelsen af den påklagede tilladelse til tilslutning til regnvandsledningen. Nævnet ophævede på den baggrund tilslutningstilladelsen og hjemviste sagen til fornyet behandling med bemærkning om, at fornyet behandling måtte afvente, at spildevandsforsyningsselskabet fik tilladelse til udledning fra regnvandsledningen til det offentlige vandløb. Nævnet bemærkede endvidere, at det af Miljøstyrelsens vejledning om spildevandsbekendtgørelsen fremgår, at når der stilles vilkår om overholdelse af kravværdier, bør der samtidig stilles krav om dokumentation for overholdelse af vilkårene gennem et antal egenkontrolprøver.
Kommentar: Afgørelsen vedrører et tilfælde, hvor et kommunalt spildevandsselskab udleder overfladevand til et offentligt vandløb, som har udløb i et Natura 2000-område, og hvor det efter kommunens oplysninger på lægges til grund, at udledningen sker uden tilladelse. På denne baggrund havde Miljø- og Fødevareklagenævnet ikke noget valg, men måtte nødvendigvis ophæve tilladelsen til tilslutning af kunstgræsbanens dræn. Afgørelsen illustrerer på sin egen måde, at kommunerne bør undersøge, om udledninger af overfladevandregnvand fra kommunale spildevandsselskaber også har de fornødne tilladelser, hvorved bemærkes, at dette for regnvand har været et krav siden 1974 og i øvrigt også i en vis udstrækning efter vandløbsloven fra 1948. Som anført af klagenævnet bør det i den sammenhæng tillige undersøges, om kravværdier for bl.a. miljøfarlige stoffer er overholdt, og i forlængelse heraf, om der er de fornødne oplysninger om miljøfarlige stoffer i recipienten, hvor det sidste dog er Miljøstyrelsens ansvar efter den danske gennemførelse af vandrammedirektivet. Se tillige MRF 2024.177 Mfk om udledning fra kunstgræsbaner.