MRF 2023.263

Vestre Landsrets dom af 30. oktober 2023, 12. afd., sag S-2241-22
(Astrid Bøgh, Claus Rohde og Stine Kvesel Mortensen (kst.))

Anklagemyndigheden mod T (adv. Gert Lund)

I straffesag mod T som ejer af svinebrug for i fire planperioder fra 2014-2018 at overtræde miljøgodkendelsens vilkår om antal slagtesvin inden for bestemte vægtklasser, blev T frifundet for tre af planperioderne, da det ikke var godtgjort, at produktionen overskred de godkendte 290,31 dyreenheder. T herefter idømt bøde på 22.500 kr. uden konfiskation af fortjeneste.

T havde som ejer af et svinebrug i 2014 fået miljøgodkendelse efter den dagældende husdyrbruglovs § 12, hvori der var fastsat vilkår om bl.a. en samlet produktion på 10.760 slagtesvin i vægtintervallet 31-105 kg og 390,31 dyreenheder (DE). I 2021 blev der rejst straffesag mod T for at udvide svinebruget ud over den godkendte produktion af slagtesvin i planårene 2014/15, 2015/16, 2016/17 og 2017/18, bl.a. fordi afgangsvægten for slagtesvin oversteg vægtintervallets grænse på 105 kg. Anklagemyndigheden påstod konfiskation af fortjeneste. T påstod frifindelse og gjorde til støtte herfor bl.a. gældende, at selv om vægtgrænsen var overskredet, var dette modsvaret af færre antal svin, så det samlede antal dyreenheder (DE) var overholdt. Byretten lagde til grund, at de producerede svin havde oversteget vægtgrænsen på 105 kg i de fire planperioder, hvorfor T fandtes skyldig efter anklageskriftet og blev idømt en bøde på 47.500 kr. samt konfiskation af 400.000 kr. T ankede til landsretten, hvor der var supplerende bevisførelse. Landsretten lagde til grund, at miljøgodkendelsen fra 2014 gav T tilladelse til at udvide produktionen til 10.760 slagtesvin fra 31-105 kg og 290,31 DE, og at T i de fire planperioder havde produceret slagtesvin med en højere afgangsvægt end 105 kg, men at dette var modsvaret af et mindre antal slagtesvin end tilladt efter miljøgodkendelsen. Med henvisning til et notat fra Miljøstyrelsen, hvoraf bl.a. fremgår, at der accepteres mindre afvigelser fra godkendt afgangsvægt, hvis dette modsvares af færre slagtesvin, så det samlede antal dyreenheder ikke overskrides, fandt landsretten herefter, at det ikke var bevist, at T i tre af planperioderne havde overtrådt miljøgodkendelsen, hvorfor T blev frifundet for disse forhold. Da det af T’s opgørelse for planperioden 2017/2018 fremgik, at produktionen af slagtesvin for denne periode oversteg det godkendte med 7,27 DE, blev T dømt for dette forhold, som under hensyn til en indskærpelse i 2016 blev anset for groft uagtsom. Da anklagemyndighedens opgørelse af fortjeneste ikke kunne lægges til grund, måtte bøden for overtrædelsen fastsættes med udgangspunkt i minimumstraffen på 50.000 kr., som dog under hensyn til sagsbehandlingstiden blev nedsat til 22.500 kr. Efter anklagemyndighedens påstand blev T frifundet for konfiskation.

Kommentar: Dommen er et eksempel på nogle af de udfordringer, der er opstået ved gennemførelse af EU’s IPPC-direktiv og sidenhen IE-direktivet, hvor svineproduktionen ikke som i de danske regler opgøres efter dyreenheder (DE), men efter stipladser. Da dansk lovgivning om miljøgodkendelse af husdyrbrug har fastholdt at anvende DE og nu sammen med de EU-inspirerede opgørelsesmåder, forekommer det velbegrundet, at der i relation til strafansvar skal anvendes den for husdyrbruget mest lempelige opgørelsesberegning. Som et andet eksempel på EU-reglernes betydning kan nævnes EU-Domstolens dom i sag C-311/22 (MRF 2024.2) i anledning af præjudiciel forelæggelse fra Højesteret i en dansk straffesag mod slagteri, hvor EU-Domstolen anlagde en anden fortolkning af opgørelsen end den, som havde ført til domfældelse af slagteriet i byretten og landsretten.

Link til byrettens og landsrettens domme.