MRF 2023.225

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 21. september 2023, j.nr. 19/07872

Ophævet og hjemvist tilladelse for udledning fra 11 regnvandsbassiner for Fynske Motorvej til Gremmeløkke Å og Viby Å-systemet, da udledningen oversteg den naturlige afstrømning til vandløbene, og vurderingen af vandløbenes hydrauliske kapacitet ikke var baseret på tilstrækkelige undersøgelser.

Sagen var en udløber af et anlægsprojekt for udbygning af Fynske Motorvej, hvor afvandingen af det forøgede befæstede areal via 11 regnvandsbassiner skulle ske ved udledning til Gremmeløkke Å og vandsystemet for Viby Å. Middelfart Kommune meddelte i september 2019 tilladelse efter miljøbeskyttelseslovens § 28, stk. 1, til udledning neddroslet til 1 l/s/red. ha til Gremmeløkke Å henholdsvis neddroslet til 1-2 l/s/red. ha for udledning til Viby Å-systemet. Af afgørelsen fremgik, at sommermedianmaksimumafstrømning på 0,16 l/s/ha og en vintermedianmaksimumafstrømning på 0,34 l/s/ha i vandløbsregulativet for Gremmeløkke Å samt sommermedianmaksimumafstrømning på 0,12 l/s/ha henholdsvis vintermedianmaksimumafstrømning på 0,70 l/s/ha efter hydrometrisk målestation i Viby Å var inddraget for vurderingen. For så vidt angik Gremmeløkke Å var vilkåret med krav om neddrosling til 1/l/red. ha for at imødegå oversvømmelse af vandløbet baseret på en robusthedsanalyse, hvor der i forhold den naturlige afstrømning fra omkringliggende arealer var opstillet en række scenarier, hvor belastningen af vandløbet blev forøget med de ansøgte udledninger fra regnvandsbassinerne. For så vidt angik vandsystemet for Viby Å var vilkåret om neddrosling baseret på en robusthedsanalyse foretaget ud fra, at der i forhold til referencesituationen var opstillet en række scenarier, hvor såvel eksisterende som de ansøgte udledninger blev trinvist forøget fra 0,5 l/s/red. ha til 6 l/s/red. ha. Afgørelsen blev påklaget af en række bredejere, der bl.a. anførte, at undersøgelserne af hydraulisk påvirkning var mangelfulde, og at udledningerne ville medføre forøget oversvømmelsesrisiko. Miljø- og Fødevareklagenævnet (formanden) lagde med henvisning til Miljøstyrelsens vejledning om spildevandsbekendtgørelsen til grund, at kommunen ved udledningstilladelse er forpligtet til at sikre, at udledningen sker under hensyn til vandløbets hydrauliske kapacitet under overholdelse af forudsætningerne for det gældende vandløbsregulativ. Herved forstås, at udledning sker på en sådan måde, at vandet kan afledes videre i vandløbet uden gener for omboende ved vandløbet og uden gener for dyre- og planteliv. Vurderingen af udledningens indflydelse på et vandløbs hydrauliske kapacitet skal derfor indgå ved udledningstilladelse, når den tilladte udledning overstiger den naturlige afstrømning til vandløbet. Med henvisning til afgørelsen i MAD 2018.401 Mfk (NMK-10-01110) bemærkede nævnet, at medianmaksimumafstrømningen som udgangspunkt lægges til grund for fastlæggelsen af den naturlige afstrømning, og at vurderingen af den hydrauliske kapacitet skal sikre, at udledningen ikke vil medføre hyppigere eller større oversvømmelser af vandløbet, end hvad der ville være tilfældet ved afstrømning fra vandløbets naturlige opland. Vedr. robusthedsanalysen for Gremmeløkke Å konstaterede nævnet, at en udledning efter vilkåret om neddrosling til 1 l/s/red. ha oversteg det anførte i vandløbsregulativet om en naturlig afstrømning på 0,16 l/s/ha henholdsvis 0,34 l/s/ha, hvorfor det var nødvendigt at foretage en konkret vurdering af, om den hydrauliske kapacitet for Gremmeløkke Å gav mulighed for en forøget belastning, eller om den forøgede udledning i stedet måtte ske ved en sag om regulering af vandløbet. Nævnet konstaterede, at afgørelsen for Gremmeløkke Å ikke var baseret på en referencesituation svarende til den naturlige afstrømning, da eksisterende udledninger tillige var indregnet. Vedr. Viby Å-systemet konstaterede nævnet, at vilkåret om neddrosling til 1-2 l/s/red. ha oversteg den naturlige afstrømning målt i den hydrometriske målestation i Viby Å. Nævnet konstaterede videre, at vilkåret var fastsat ud fra, at der i robusthedsanalysen var opstillet en række scenarier, hvor både de ansøgte, men også eksisterende udledninger blev indregnet med forøget udledning, uden at der i afgørelsen var stillet vilkår om neddrosling af eksisterende udledninger. Nævnet fandt på denne baggrund, at da vurderingen for Gremmeløkke Å ikke var baseret på den naturlige afstrømning, og vurderingen for Viby Å-systemet ikke var baseret på de faktisk tilladte afløbsmængder for eksisterende udledninger, var undersøgelserne af vandløbenes hydrauliske kapacitet utilstrækkelige. Nævnet ophævede på den baggrund afgørelsen og hjemviste sagen til fornyet behandling.

Kommentar: Afgørelsen illustrerer samspillet mellem miljøbeskyttelseslovens regler om tilladelse til udledning af overflade og vandløbslovens regler om vandløbsvedligeholdelse. Det er således ikke tilstrækkeligt, at afledning af overfladevand ikke medfører forøget forurening af vandløb, hvis den tilledte mængde af overfladevand medfører, at den i vandløbsregulativet forudsatte hydrauliske kapacitet i vandløbet ikke kan opretholdes. Se tillige Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 11. august 2023, j.nr. 20/03880, hvor nævnet med samme begrundelse ophævede tilladelse efter miljøbeskyttelseslovens § 28. Det må i øvrigt noteres, at det ikke af afgørelsen fremgår, om der forud for tilladelsen var gennemført VVM-screening efter miljøvurderingslovens § 21. Ligeledes savnes oplysninger om, hvorvidt det tilledte overfladevand fra udvidelsen af motorvejen vil medføre forringelse af vandløbskvalitet i strid med vandrammedirektivet som i MRF 2023.78 Mfk, hvor dette førte til, at en VVM-tilladelse til et vejprojekt blev ophævet. I sagen fra Middelfart har der formentlig været det særskilte aspekt, at udvidelsen af motorvejen er vedtaget ved anlægslov (se lov nr. 524 af 26. maj 2010), og hvis dette er sket ved brug af VVM-direktivets undtagelse fra anlægslove, burde spørgsmål om afledning af overfladevand have været inddraget i forbindelse med miljøvurderingen af anlægsloven, men nærmere oplysninger herom foreligger ikke.

Link til afgørelsen.