MRF 2023.213

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 14. juli 2023, j.nr. 22/01327

Stadfæstet kommunes VVM-tilladelse fra september 2021 til udvidelse af Esbjerg Havn i 76 ha af Vadehavet, idet miljøpåvirkningen i anlægsfasen var afgjort med Trafikstyrelsens tilladelse til udvidelse af havnen fra november 2021. Kommunen fandtes i tilstrækkeligt omfang at have sikret, at projektet ikke ville skade nærliggende Natura 2000-område og områdets bilag IV-arter, bl.a. med henvisning til områdets allerede eksisterende støjbidrag og tilvænningsbetragtninger.

I 2017 ansøgte Esbjerg Havn henholdsvis Trafikstyrelsen og Esbjerg Kommune om tilladelse til udvidelse af Esbjerg Havn med et nyt havneareal, der omfattede 76 ha af Vadehavet, hvoraf ca. 59 ha skulle udgøre nye havnearealer, mens ca. 17 ha skulle uddybes til nye sejlbare vandarealer og sejlrender. Projektområdet lå tæt op ad Natura 2000-område nr. 89, Vadehavet, hvis udpegningsgrundlag udgjordes af en række arter, herunder marsvin, odder og gråsæl. I november 2020 fremsendte Esbjerg Havn en miljøkonsekvensrapport (link nedenfor). Den 6. september 2021 vedtog Esbjerg Kommune et kommuneplantillæg og en lokalplan for udvidelsen, og den 8. september 2021 meddelte kommunen VVM-tilladelse efter miljøvurderingslovens § 25 til udvidelsen (link nedenfor). Den 24. september 2021 meddelte Trafikstyrelsen tilladelse efter havnelovens § 2 til udvidelsen af havnen (link nedenfor). Plangrundlaget og miljøvurderingen af udvidelsen blev påklaget af Danmarks Naturfredningsforening (DN) til Planklagenævnet, der i MRF 2022.228 Pkn ikke fandt grundlag for at underkende plangrundlaget, og tilsvarende blev VVM-tilladelsen påklaget af DN, der bl.a. gjorde gældende, at DN’s høringssvar ikke i et tilstrækkeligt omfang var blevet inddraget, at projektet ville have en negativ indvirkning på det nærliggende Natura 2000-område og områdets bilag IV-arter, og at der i relation til afgrænsningen af projektet var foretaget en ulovlig opdeling af det samlede projekt, samt at dekommissionering af vindmøller ikke var beskrevet i miljørapporten. Miljø- og Fødevareklagenævnet (formanden) afviste, at det var et retligt spørgsmål, om kommunen i tilstrækkeligt omfang havde inddraget resultatet af de foretagne høringer, ligesom nævnet afviste at tage stilling til indsigelser om miljøvirkninger i anlægsfasen, da dette var reguleret med Trafikstyrelsens tilladelse til udvidelsen. Nævnet fandt, at kommunen i tilstrækkeligt omfang havde sikret, at projektet ikke ville skade integriteten af Natura 2000-området, bl.a. med henvisning til, at det af miljøkonsekvensrapporten fremgik, at støjniveauet kun i et begrænset omfang ville adskille sig fra det, der allerede udsprang fra den eksisterende havn, og at arterne i området havde tilvænnet sig denne påvirkning. Nævnet afviste ud fra samme betragtninger skadepåvirkning af bilag IV-arter. I relation til forlængelse af udløbet fra Præstegårdsbækken bemærkede nævnet, at udledning af urenset spildevand fra renseanlæg i forbindelse med nedbørshændelser ikke vedrørte projektet og derfor ikke var relevant. Afslutningsvis fandt nævnet, at der ikke var sket en ulovlig opdeling af projektet, hvorfor nævnet stadfæstede VVM-tilladelsen.

Kommentar: Afgørelsen følger de samme vurderinger af miljøpåvirkningerne, herunder af Natura 2000-området og bilag IV-arter, som Planklagenævnet foretog i MRF 2022.228 Pkn. Det kan i den sammenhæng noteres, at miljøpåvirkningerne ved opfyldningen af søterritoriet ikke var omfattet af kommunens VVM-tilladelse, men derimod af Trafikstyrelsens tilladelse efter havnelovens § 2 (link nedenfor), som ikke kan påklages. Om en sådan opdeling af VVM-tilladelser er forenelig med VVM-direktivet er usikkert, ligesom det er uklart, om Esbjerg Kommune har kompetence til at meddele VVM-tilladelse efter miljøvurderingslovens § 25 for et areal på søterritoriet, hvor staten endnu ikke har meddelt tilladelse til opfyldning. Se tillige Pagh: TBB:2023.275 om højhedsret på søterritoriet.

Link til miljøkonsekvensrapporten offentliggjort af Trafikstyrelsen: https://www.trafikstyrelsen.dk/media/15454/MKR%20Esbjerg.pdf

Trafikstyrelsens tilladelse af 24. september 2021 i medfør af havnelovens § 2 til udvidelse af Esbjerg Havn: https://www.trafikstyrelsen.dk/media/15453/VVM-tilladelse%20Esbjerg%20endelig%202309%20ver%202.pdf

Esbjerg Kommunes påklagede VVM-tilladelse af 8. september 2021: https://www.esbjerg.dk/Files/Filer/Om%20kommunen/Annoncer/Kommune-%20og%20Byplan/01%202021/PDF/%C2%A725%20tilladelse%20Esbvjerg%20Havn.pdf.

Link til afgørelsen.