MRF 2023.187

Planklagenævnets afgørelse af 8. september 2023, j.nr. 22/03067

Ikke grundlag for ophæve Fanø Kommunes screeningafgørelse efter miljøvurderingslovens § 10 af kommuneplan 2021, da planen kun i meget begrænset omfang indebar ændringer i det tidligere plangrundlag og derfor var omfattet af miljøvurderingslovens § 8, stk. 2, nr. 1. Konkret uvæsentlig mangel, at screeningsafgørelsen var offentliggjort samtidig med vedtagelsen af kommuneplanen.

Samtidig med vedtagelsen af kommuneplan 2021 traf Fanø Kommune i december 2021 afgørelse efter miljøvurderingslovens § 10 om, at der ikke skulle gennemføres miljøvurdering af kommuneplanen. Afgørelsen blev påklaget af Danmarks Naturfredningsforenings lokalafdeling, der navnlig gjorde gældende, at kommuneplanen var omfattet af obligatorisk miljøvurdering, da der var ny viden om faktiske forhold siden vedtagelsen af kommuneplan 2017, og at kommuneplanen tillige krævede konsekvensvurdering efter planhabitatbekendtgørelsen. Endvidere gjorde klager gældende, at screeningen var mangelfuld, og at kommunen havde tilsidesat pligten til at offentliggøre screeningsafgørelsen før den endelige vedtagelse af kommuneplanen. Planklagenævnet (formanden) fandt det ikke godtgjort, at kommunalplanen ville påvirke Natura 2000- områder væsentligt, hvorfor den ikke var omfattet af miljøvurderingslovens § 8, stk. 1, nr. 2. Herefter lagde nævnet til grund, at kommuneplanen fastsatte rammer for projekter anført i miljøvurderingslovens bilag 1 og 2, men afviste, at den var omfattet af obligatorisk miljøvurdering, da kommuneplanen alene udgjorde en mindre ændring af det tidligere plangrundlag omfattet af miljøvurderingslovens § 8, stk. 2, nr. 1, idet planen primært havde karakter af en opdatering og tilpasning, mens større ændringer fra den tidligere kommuneplan var sket ved kommuneplantillæg, som var screenet eller miljøvurderet forud for vedtagelsen af kommuneplan 2021. Planklagenævnet fandt, at screeningsafgørelsen opfyldte miljøvurderingslovens krav, men fandt, at kommunen havde tilsidesat pligten til at offentliggøre screeningafgørelsen inden vedtagelsen af kommuneplanen. Dette var dog ikke en konkret væsentlig retlig mangel, da den ikke afskar klager fra en prøvelse af screeningsafgørelsens indhold. Nævnet bemærkede afslutningsvis, at ny viden og ændringer ikke i sig selv medfører krav om miljøvurdering. Ud fra en konkret vurdering fandt nævnet, at der ikke forelå oplysninger om de faktiske forhold i klagen eller sagen i øvrigt, der ville medføre væsentlige påvirkninger på miljøet, hvorfor nævnet ikke gav medhold i klagen.

Kommentar: Planklagenævnet har i afgørelsen lagt til grund, at en ny kommuneplan ikke er omfattet af obligatorisk miljøvurdering, selv om en kommuneplan udgør en retsakt, der omfatter hele kommunens område og fastsætter rammer for projekter anført i miljøvurderingslovens bilag 1 og 2. Nævnets begrundelse var, at den nye kommuneplan kun indebar mindre ændringer i forhold til den tidligere kommuneplan 2017 med de kommuneplantillæg, der var vedtaget i mellemtiden. Denne fortolkning af miljøvurderingslovens § 8, stk. 2, nr. 1, må anses for tvivlsom, da bestemmelsen om screening af mindre ændringer af planer efter ordlyden synes begrænset til kommuneplantillæg, men ikke kan omfatte en ny samlet kommuneplan, uanset hvor meget kommuneplanen måtte ændre i forhold til det tidligere plangrundlag. Efter SMV-direktivet og lovens ordlyd angår undtagelsen for ”mindre ændringer” i § 8, stk. 2, nr. 1, de tilfælde, hvor en vedtaget plan ændres, og ikke de tilfælde, hvor planen i sin helhed erstattes af en ny plan, idet det dog må anerkendes, at spørgsmålet ikke ses at have foreligget for EU-Domstolen. Henset til det almindelige EU-retlige fortolkningsprincip om, at undtagelser skal fortolkes indskrænkende – hvilket også er anerkendt i Planklagenævnets nyere praksis om undtagelsen i § 8, stk. 2, nr. 1, for ”mindre geografiske områder” – må nævnets fortolkning af undtagelsen for ”mindre ændringer” i ovennævnte sag dog undre. Se også Pagh og Haugsted, Fast ejendom – regulering og køb, 4. udg., 2022, s. 454 ff. Hos Karnov Group er der gratis adgang til bogens afsnit om miljøvurdering – se: https://shop.karnovgroup.dk/products/fast-ejendom-regulering-og-kob.

Link til afgørelsen.