MRF 2023.107

Planklagenævnets afgørelse af 16. maj 2023, j.nr. 22/15708 og 23/00897

Ophævet screening af lokalplan og kommuneplantillæg for erhvervsområde på 14 ha, da planerne var omfattet af obligatorisk miljøvurdering, og da undtagelsen for mindre geografisk område ikke kunne anvendes henset til kommunens samlede arealer. Lokalplanen, der også var påklaget, blev tillige ophævet, mens nævnet konstaterede, at det upåklagede kommuneplantillæg ligeledes var ugyldigt.

Brønderslev Kommune traf den 12. oktober 2022 screeningsafgørelse efter miljøvurderingslovens § 10 om, at der ikke skulle gennemføres en miljøvurdering af forslaget til lokalplan nr. 01-E-18.01 og forslag til kommuneplantillæg nr. 4 til kommuneplan 2021. Kommunen vedtog den 25. januar 2023 planerne. Planområdet, som omfattede et samlet areal på ca. 14 ha, var beliggende i landzone ca. 2 km sydøst for Brønderslev og havde hidtil primært været anvendt som landbrugsjord med en beboelsesejendom. Lokalplanen muliggjorde etablering af et nyt erhvervsområde til primært produktions-, industri-, håndværks-, transport-, logistik-, entreprenør- og oplagsvirksomheder op til virksomheder i miljøklasse 6. Screeningsafgørelsen og planvedtagelsen blev påklaget af en nabo til planområdet, der bl.a. anførte, at der for miljøklasse 2 og 3 er fastsat vejledende afstand til beboelse på henholdsvis 20 og 50 meter, som ikke ville kunne overholdes ved planernes realisering. Planklagenævnet (formanden) konstaterede, at det ikke fremgik entydigt af sagens oplysninger, om kommunen havde vurderet, hvorvidt det planlagte var omfattet af miljøvurderingslovens bilag 1 eller 2, men at det af screeningsskemaet fremgik, at planforslagene var omfattet af miljøvurderingslovens § 8. Kommunen havde vurderet, at der ikke skulle gennemføres en miljøvurdering, da planforslagene ikke ville medføre væsentlige indvirkninger på miljøet. Nævnet bemærkede, at lokalplanen fastlagde områdets anvendelse til erhvervsformål, men at det ikke specifikt fremgik, hvilke typer virksomheder, der kunne etableres, men at det af lokalplanens anvendelsesbestemmelser fremgik, at planforslagene var omfattet af miljøvurderingslovens bilag 2, pkt. 10.a om anlægsarbejder i erhvervsområder til industriformål. Lokalplanen var derfor omfattet af miljøvurderingslovens § 8, stk. 1, nr. 1, hvorefter udgangspunktet er, at der skal gennemføres en miljøvurdering, medmindre planen er omfattet af § 8, stk. 2, nr. 1. Nævnet fandt dog ikke, at planforslagene var omfattet af § 8, stk. 2, nr. 1, og lagde herved vægt på, at et planområde på samlet ca. 14 ha ikke kan anses som et område af begrænset størrelse set i forhold til kommunens samlede areal, ligesom planerne muliggjorde etablering af et større erhvervsområde med flere virksomheder af forskelligartet karakter på et hidtil ubebygget landbrugsareal i landzone. Nævnet fandt på den baggrund, at der skulle gennemføres en miljøvurdering af planforslagene, jf. § 8, stk. 1, nr. 1. Da dette ikke var sket, led screeningsafgørelsen af en væsentlig retlig mangel. Nævnet fandt imidlertid ikke, at det udgjorde en retlig mangel ved lokalplanen, at denne gav mulighed for et erhvervsområde, hvor de anbefalede mindsteafstande i Miljøstyrelsens håndbog om miljø og planlægning eventuelt ikke ville kunne overholdes, da afstandskravene alene er vejledende og dermed ikke retligt bindende for kommunerne. Planklagenævnet ophævede herefter screeningsafgørelsen og som følge heraf tillige lokalplanen, mens nævnet konstaterede, at også det upåklagede kommuneplantillæg led af en væsentlig retlig mangel og derfor var ugyldigt.

Kommentar: Afgørelsen understreger først og fremmest, at kommunerne ved udarbejdelse af lokalplanforslag skal tage stilling til, om lokalplanforslaget fastsætter rammer for projekter omfattet af miljøvurderingslovens bilag 1 eller bilag 2, da dette indebærer, at der er obligatorisk miljøvurdering, medmindre undtagelsen for mindre geografiske områder eller mindre ændringer finder anvendelse, jf. ligeledes Planklagenævnets afgørelse i MRF 2023.106 Pkn om en lokalplan for et nyt boligområde i Slagelse. Se tillige Pagh og Haugsted, Fast ejendom – regulering og køb, 4. udg., 2022, s. 454 ff. Hos Karnov Group er der gratis adgang til bogens afsnit om miljøvurdering – se: https://shop.karnovgroup.dk/products/fast-ejendom-regulering-og-kob

Link til afgørelsen.