MRF 2021.47
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 2. februar 2021, j.nr. 18/05107
Ophævet og hjemvist kommunes afslag på ansøgning om ændret kravværdi for kobber i spildevand, da der ikke var foretaget en konkret vurdering af, om der var fremkommet væsentlige nye faktiske eller retlige oplysninger af betydning for sagen, som kunne berettige kommunen til at omgøre Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse.
Rødovre Kommune meddelte den 3. februar 2006 påbud til en virksomhed efter miljøbeskyttelseslovens § 30 med vilkår for tilslutning af spildevand fra en vaskehal mv. til det offentlige kloaksystem. Afgørelsen blev påklaget til Natur- og Miljøklagenævnet, der den 14. oktober 2011 stadfæstede kommunens afgørelse med nærmere bestemte vilkårsændringer, herunder ændring af kravværdien for kobber til 200 μg/l. Den 25. april 2018 meddelte kommunen afslag efter miljøbeskyttelseslovens § 30, stk. 1, på virksomhedens ansøgning om ændring af kravværdi for kobber. Kommunen begrundede afslaget med, at tilslutningstilladelsen var stadfæstet med vilkårsændringer i Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse af 14. oktober 2011, og at kommunen ikke har kompetence til at omgøre nævnets afgørelse. Kommunen fandt endvidere ikke grundlag for at revurdere tilslutningstilladelsen med henvisning til, at anlægget var identisk med det anlæg, der blev givet tilslutningstilladelse til i 2006. Virksomheden påklagede afgørelsen og gjorde bl.a. gældende, at afslaget var i strid med lighedsgrundsætningen og savnede en miljømæssig begrundelse, og at kommunen havde mulighed for at ændre en afgørelse på de punkter, hvor Natur- og Miljøklagenævnet ikke havde taget stilling. Miljø- og Fødevareklagenævnet (formanden) fandt alene anledning til at behandle klagepunktet om, hvorvidt kommunen havde haft kompetence til at omgøre Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse af 14. oktober 2011. Nævnet lagde til grund, at Natur- og Miljøklagenævnet ved afgørelse havde taget stilling til tilslutningstilladelsen og fastsat kravværdien for kobber til 200 μg/l. Nævnet lagde endvidere til grund, at der fremgik nye væsentlige oplysninger i den påklagede afgørelse, idet der siden nævnets afgørelse var blevet udtaget to årlige spildevandsprøver, og at der i perioden havde været flere overskridelser af den af nævnet fastsatte kravværdi for kobber på 200 μg/l, og at kommunen i nyere tilslutningstilladelser for tilsvarende bilvaskehaller med recirkuleringssystemer havde fastsat kravværdien for kobber til 500 μg/l. Nævnet fandt, at kommunen ikke havde foretaget en konkret vurdering af, om der med ansøgningen var fremkommet væsentlige nye faktiske eller retlige oplysninger af betydning for sagen, siden Natur- og Miljøklagenævnet traf sin afgørelse, hvilket kunne gøre kommunen berettiget til at omgøre nævnets afgørelse. Kommunens afgørelse led derfor af en væsentlig retlig mangel. Nævnet ophævede herefter kommunens afgørelse af 25. april 2018 om afslag på ansøgning om ændret vilkår om kravværdi for kobber og hjemviste sagen til fornyet behandling.