MRF 2023.82

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 9. marts 2023, j.nr. 19/07067

Ophævet og hjemvist miljøgodkendelse til ombygning af og udvidelse af åbningstiden for kommunal genbrugsplads, da kørsel med truck med et omfang på 15 min. om dagen ikke var inddraget for støjberegningen, og støjbidraget ikke kunne anses for uvæsentligt. Klage over lysgener afvist, da disse ikke kan reguleres i miljøgodkendelse, jf. miljøbeskyttelseslovens § 2.

Sagen omhandlede Lunderskovs genbrugsplads, der blev drevet af Kolding Kommune på grundlag af en miljøgodkendelse fra 1994 med vilkår om, at pladsen kunne være i drift tirsdag samt torsdag-lørdag i tidsrummet kl. 13-17.30. I 2017 traf Kolding Kommune afgørelse efter miljøbeskyttelseslovens § 41b om at udvide genbrugspladsens åbningstider til fredag til tirsdag fra kl. 11-18 i en periode frem til den 30. september 2017, hvilket blev forlænget til den 31. december 2018. Afgørelsen blev påklaget til Miljø- og Fødevareklagenævnet, der i MAD 2018.269 ophævede påbuddet, da der var tale om en udvidelse af driftstiden, hvorfor ændringen krævede miljøgodkendelse efter miljøbeskyttelseslovens § 33. Kolding Kommune meddelte herefter i august 2019 miljøgodkendelse til at udvide åbningstiden, øge driften samt ombygning af genbrugspladsen. Afgørelsen var meddelt på vilkår om, at åbningstiden alle dage var kl. 7-19, samt at arbejdskørsel med lastvogn, rendegraver og truck alene var tilladt mandag-fredag kl. 7-18, dog ikke på helligdage. Som grundlag for afgørelsen forelå der støjberegning for alle støjkilder, men støj fra færdsel på til- og frakørselsvejen til genbrugspladsen samt støj fra truck var ikke medtaget. Afgørelsen blev påklaget af en nabo, der bl.a. gjorde gældende, at beregningen af støj var mangelfuld, idet færdsel til og fra genbrugspladsen ikke var medtaget, og at driften gav anledning til generende lysindfald. Miljø- og Fødevareklagenævnet (formanden) konstaterede, at forureningsbegrebet efter miljøbeskyttelseslovens § 2 ikke omfatter lys, hvorfor nævnet ikke kunne tage stilling til eventuelle gener fra lysindfald. Nævnet konstaterede endvidere, at den vej, der fandt anvendelse for færdsel til og fra genbrugspladsen, bestod af en kommunevej og en privat fællesvej, og vejen derved gav adgang for almindelig offentlig færdsel. Med henvisning til en afgørelse fra december 2015 (NMK-10-00846) lagde nævnet på den baggrund til grund, at til- og frakørselsvejen ikke skulle medregnes som del af arealet for den miljøgodkendte virksomhed, og at støjbidrag forbundet med denne færdsel derfor ikke skulle medtages som kilde for støjberegningen. Det fremgik af støjrapporten, at kørsel med truck forventedes at være en aktivitet, der ville forekomme på genbrugspladsen med et omfang på ca. 15 minutter om dagen. Nævnet konstaterede, at kildestyrken for kørsel med truck havde et omfang på 92 dB(A), mens øvrige aktiviteter havde et omfang på 44,4 dB(A). Støjbidraget fra truckkørsel kunne derfor ikke anses for uvæsentligt, hvorfor miljøgodkendelsen led af en væsentlig retlig mangel, da denne støjkilde ikke var medtaget i støjrapporten. Miljø- og Fødevareklagenævnet ophævede på den baggrund afgørelsen og hjemviste sagen til fornyet behandling.

Kommentar: Planklagenævnet har ved afgørelse af 11. maj 2021 (j.nr. 21/01577) besluttet ikke at give medhold i en klage over Kolding Kommunes lovliggørende lokalplan for Lunderskovs genbrugsplads. Denne afgørelse er af naboen indbragt for domstolene (sag BS-42890/2021-KOL).

Link til afgørelsen.