MRF 2023.302

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 26. oktober 2023, j.nr. 21/09271

Ophævet dispensation fra skovbyggelinjen til boligbyggeri inden for den ved lokalplan i forvejen reducerede skovbyggelinje, da byggeriets placering 10-15 m fra skovbrynet ville påvirke oplevelsen af og indsigten mod skoven, da der ved reduceret skovlinje kun i særlige tilfælde kan dispenseres, og da det ikke var godtgjort, at der ikke forelå alternative placeringsmuligheder i nærområdet. Dissens.

Brønderslev Kommune meddelte den 8. juli 2021 efter høring af skovejere og naboer dispensation fra skovbyggelinjen, jf. naturbeskyttelseslovens § 17, stk. 1, jf. § 65, stk. 1, til opførelse af en vinkelbygning til boligformål. Det ansøgte byggeri var placeret i udkanten af Thise by på en ubebygget ejendom, der fremstod som åben mark og var omgivet af hhv. mark mod øst, et privatejet skovområde mod nord og et mindre boligområde afskærmet af beplantning mod syd, hvor skovbyggelinjen var blevet reduceret. Området var i kommuneplanen udpeget som bevaringsværdigt landskab og skovrejsningsområde. Det ansøgte projekt omfattede en vinkelbygning med 6-8 boliger med maksimal højde på 8,5 m og var beliggende 10-15 m fra det skovbryn, som afkastede skovbyggelinjen. Baggrunden for projektet var et ønske om at tiltrække og fastholde bl.a. børnefamilier til/i området. I forbindelse med lokalplanlægningen var der meddelt tilladelse til reduktion af den pågældende skovbyggelinje. På baggrund af en besigtigelse havde kommunen vurderet, at skovbrynet havde en ikke-ubetydelig funktion for områdets dyre- planteliv, men at området ikke var levested for sjældne/truede arter på nær potentielt flagermus. Kommunen fandt derfor, at byggeriet inden for skovbyggelinjen ikke ville have en negativ påvirkning på levesteder og ikke ville påvirke naturforholdene i skovbrynet nord eller vest væsentligt eller påvirke landskabelige forhold negativt, men at projektet reelt ville have en større indvirkning på indsigten til skoven, end det fremgik af visualiseringerne. Det var vurderet, at projektet ikke ville påvirke det nærliggende Natura 2000-område væsentligt. Dispensationen blev påklaget af Danmarks Naturfredningsforening, der gjorde gældende, at afgørelsen var begrundet i usaglige politiske- og privatøkonomiske hensyn, at projektet skulle etableres i udkanten af et velbesøgt rekreativt område, at placering af byggeriet så tæt på skovbrynet ikke blev belyst i de ikke-retvisende visualiseringer, at dispensationen stred mod formålet og intentionerne bag skovbyggelinjen, og at der var alternative placeringsmuligheder, som ikke ville stride mod natur- og landskabsinteresser. Miljø- og Fødevareklagenævnet bemærkede indledningsvis, at den konkrete afgørelse om dispensation fra skovbyggelinjen skal træffes på grundlag af de landskabelige hensyn på det pågældende sted, og at der må ske en afvejning af disse hensyn i forhold til det konkrete projekt. Ved dispensation indgår hensynet til skovens interesser og en beskyttelse af selve skoven mod byggeri for tæt på. Herefter bemærkede nævnet, at der efter nævnets praksis kun i ganske særlige tilfælde, og hvor der er gjort endeligt op med muligheden for bebyggelse i forhold til byggelinjen, kan meddeles dispensation fra en konkret reduceret skovbyggelinje. Et flertal i nævnet (5 mod 2) fandt, at dette ikke var tilfældet i denne sag, da byggeriets størrelse og placering kun 10-15 m fra skovbrynet ville medføre en negativ påvirkning på oplevelsen af skoven som landskabselement og ville opbryde det åbne og rekreative landskab syd for skovbrynet og i øvrigt påvirke indsigten mod skoven. Da skovbyggelinjen i forvejen var reduceret, ville dispensation til det ansøgte medføre en fremrykkelse af bygningsmassen mod skoven, og det var ikke tilstrækkeligt godtgjort, at der ikke forelå alternative placeringsmuligheder i nærområdet. Mindretallet fandt derimod, at der kunne meddeles dispensation, da udviklingen i små lokalsamfund udgjorde et overordnet samfundsmæssigt hensyn, og da det ansøgte hang naturligt sammen med den eksisterende bebyggelse syd for det ansøgtes placering. Klagenævnet ophævede herefter dispensationen.

Link til afgørelsen.