MRF 2023.298

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse 19. oktober 2023, j.nr. 21/03814

Ikke medhold i klage over Herning Kommunes indirekte afgørelse om, at ændring i klassifikation af indhold i biomasse fra biprodukt til affald ikke er omfattet af miljøvurderingslovens regler om miljøvurdering af planer og programmer, da denne praksisændring udelukkende udgjorde en ændring i fortolkningen af gældende regler.

Herning Kommune havde truffet afgørelse om ændring af klassifikation af indhold i biomasse efter affaldsbekendtgørelsens § 4. Konkret ændrede vegetabilsk fedtslam og blegejord uden nikkelkatalysator i biomasse klassificering fra biprodukt til affald. Klassificeringen var udtryk for en ændring i kommunens fortolkning af gældende regler. På baggrund heraf orienterede kommunen den 16. september 2020 et biogasanlæg om praksisændringen og indskærpede samtidig, at biogasanlægget skulle overholde gældende lovgivning med henvisning til, at anlægget producerede biomasse, der indeholdt de stoffer, der var omfattet af klassifikationsændringen. Kommunen traf samtidig indirekte afgørelse om, at klassifikationen af affald ikke var omfattet af reglerne i miljøvurderingsloven. Afgørelsen blev påklaget af biogasanlægget, der navnlig gjorde gældende, at kommunens praksisændring udgjorde generelle kommunale regler for drift af biogasanlæg, hvormed der var obligatorisk miljøvurderingspligt efter miljøvurderingslovens § 2, stk. 1, nr. 1, og § 8, stk. 1, nr. 1, og EU-Domstolens praksis. Miljø- og Fødevareklagenævnet (formanden) afviste indledningsvist at realitetsbehandle spørgsmålet om klassificeringen af affald og indskærpelsen over for biogasanlægget med henvisning til nævnets manglende kompetence til at prøve indskærpelser og afgørelser efter affaldsbekendtgørelsen. Herefter begrænsede nævnet prøvelsen af afgørelsen til, om kommunens praksisændring var omfattet af reglerne i miljøvurderingsloven. Nævnet bemærkede, at miljøvurderingslovens regler om planer og programmer omfatter retsakter, der fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelser til projekter, eller medfører krav om vurdering af virkningen på et internationalt naturbeskyttelsesområde, jf. lovens § 2. Betingelsen om fastlæggelse af rammerne for fremtidige anlægstilladelser betyder, at planen skal fastlægge rammerne for den konkrete arealanvendelse således, at ansøgning om anlægstilladelser kan tillades eller afvises med henvisning til planen, uden at disse nødvendigvis udgør et tilstrækkelige hjemmelsgrundlag herfor. Med henvisning til, at kommunens praksisændring udelukkende udgjorde en ændret fortolkning af allerede gældende regler, fandt nævnet, at kommunens ændrede forståelse af biomasse ikke var omfattet af miljøvurderingsloven, da ændringen hverken fastlagde rammerne for fremtidige anlægstilladelser eller medførte krav om vurdering af virkningen på et Natura 2000-område. På den baggrund afviste nævnet, at praksisændringen var omfattet af miljøvurderingsloven, og gav derfor ikke medhold i klagen.

Kommentar: Afgørelsen kan overvejes i forhold til klagenævnets tidligere praksis, der bl.a. på baggrund af EU-Domstolens fortolkning af, at nyttiggørelse af affald er omfattet VVM-direktivets regler om VVM-screening i bl.a. sag C-486/04, skiftede fra at afvise nyttiggørelse af affald som omfattet af VVM-reglerne (f.eks. MAD 2003.775 Nkn) til at anse nyttiggørelse som omfattet af VVM-reglerne. Herning Kommunes ændrede fortolkning af, om biomasse skal anses for biprodukt eller affald, har således den vidtgående konsekvens, at et biogasanlæg ikke længere kan fortsætte som hidtil, uden at der som minimum gennemføres en VVM-screening, medmindre anlægget forud havde miljøgodkendelse til at nyttiggøre affald. Det kan ganske vist anføres, at afgørelsen af, om en genstand er affald eller biprodukt, træffes af kommunen uden klageadgang til Miljø- og Fødevareklagenævnet, men når afgørelsen har så vidtgående virkninger, at en virksomheds hidtidige grundlag kan bortfalde, er det på baggrund af miljøvurderingslovens bilag 2 muligt at antage, at ændringen som minimum må kræve en screening efter miljøvurderingslovens § 10 af rammerne for godkendelse af biogasanlæg.

Link til afgørelsen.