MRF 2022.206

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 7. juli 2022, j.nr. 21/09285

Fredningsnævnets afslag på forlængelse af midlertidig dispensation til gangbro over Frederiksholms Kanal inden for fredning ændret til en forlængelse, fordi broen fortsat ville have midlertidig karakter, da det var sidste gang, der ville ansøges om forlængelse, og fordi en stillingtagen til en eventuel permanent dispensation burde afvente en igangværende undersøgelse med henblik på at belyse det fremtidige behov for broen. Dissens.

Fredningsnævnet for København meddelte første gang den 9. september 2015 dispensation til midlertidig opsætning af en gangbro over Frederiksholms Kanal i det centrale København, mellem Bryghusbroen og Prinsens Bro. Broen var 3,5 meter bred og kunne løftes med en kran for at facilitere gennemsejling med en gennemsejlingshøjde på 2 meter og en fri bredde på 9,4 meter. Broen løftes fire gange om året. Frederiksholms Kanal er det pågældende sted omgivet af færdsels- og parkeringsarealer, der igen er omgivet af tæt, bymæssig bebyggelse. Frederiksholms Kanal er sammen med de øvrige kanaler omkring Slotsholmen, Christianshavn og Nyhavn omfattet af Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse af 28. april 2015 om fredning af Kanalerne i København. Fredningen har til formål at sikre kanalerne, bolværkerne og den dertil knyttede beplantning, at værne om kanalernes kulturhistoriske, rekreative og naturmæssige værdier, at beskytte kanalerne som levende kulturmiljøer og at sikre rammerne for en aktiv videreførelse af deres anvendelse til besejling og andre formål, herunder forankring af både og husbåde, samt at sikre og regulere offentlighedens ret til færdsel og aktiviteter i områderne. Fredningen indeholder bl.a. bestemmelse om, at anlæg af nye broer kræver dispensation fra fredningsnævnet, samt bestemmelser om broernes udformning og funktioner. Ønsket med dispensationen var at lette fremkommeligheden for gående og cyklister i forbindelse med bygge og renovationsarbejder ved de to nærmeste broer, som skulle udføres i løbet af 2016. Dispensationen blev meddelt på vilkår om, at broen blev fjernet efter 2 år, men i marts 2018 meddelte fredningsnævnet en forlængelse af den midlertidige dispensation indtil februar 2019. Den 4. april 2019 meddelte fredningsnævnet igen forlængelse af den midlertidige dispensation med yderligere 2 år, da der skulle foregå bygge- og anlægsarbejder på Christians Brygge som følge af uheldige omstændigheder i forbindelse med lastningen af den kommende cykel- og gangbro over Københavns Havn, hvor der skete store skader på broen og følgende forsinkelse heraf. Ifølge ansøgningen anvendtes den midlertidige bro ifølge den seneste måling fra oktober 2018 af ca. 3.500 mennesker. Fristen for fjernelse af broen udløb den 1. april 2021. Efterfølgende ansøgte Københavns Kommune igen om forlængelse af den midlertidige dispensation til gangbroen med yderligere 2 år. Ansøgningen var begrundet med, at der foregik en dialog mellem en række interessenter i området om udviklingen af den nærliggende Søren Kirkegaards Plads, og at man ønskede at afvente denne afklaring. Herudover havde det været vanskeligt at vurdere de reelle trafikmønstre i området på grund af coronapandemien, ligesom der de kommende år ville være store kulturelle events i området, herunder Tour de France og fodbold-EM, hvor gangbroen kunne have betydning for en sikker færden for de bløde trafikanter. Fredningsnævnet meddelte i juni 2021 afslag på ansøgningen om yderligere forlængelse, da projektet som følge af den tid, der var gået siden etableringen, ikke længere havde karakter af en midlertidig gangbro. Afgørelsen blev påklaget af kommunen, der navnlig anførte, at gangbroen fortsat ville have midlertidig karakter, da dette ville være den sidste ansøgning om midlertidig forlængelse. Hvis de igangværende undersøgelser viste et fortsat behov for gangbroen, ville man herefter indgive ansøgning om at kunne beholde den permanent. I modsat fald ville broen blive fjernet. Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt ikke, at det ansøgte ville stride mod fredningens formål, og nævnet skulle således tage stilling til, om der burde meddeles dispensation til det ansøgte, jf. naturbeskyttelseslovens § 50, stk. 1. Flertallet (5 mod 1) fandt, at dispensationen burde forlænges som ansøgt til den 1. februar 2023. Flertallet lagde vægt på, at anmodningen var tilstrækkeligt begrundet i forhold af midlertidig karakter, at det var sidste gang, der ville blive ansøgt om forlængelse, og at en stillingtagen til en eventuel permanent dispensation burde afvente den undersøgelse, som Københavns Kommune havde igangsat for at belyse det fremtidige behov for broen. Miljø- og Fødevareklagenævnet ændrede herefter afslaget til en forlængelse af dispensationen til den 1. februar 2023.

Kommentar: Den påklagede afgørelse fra fredningsnævnet er vedlagt som bilag, hvoraf fremgår, at det er Københavns Kommune, der ansøgte om dispensation fra fredningen, og som var klager. Dette giver tillige anledning til en bemærkning, at Miljø- og Fødevareklagenævnet har anonymiseret ansøger og klager. Det må være åbenbart for klagenævnet og Nævnenes Hus, at Københavns Kommune under ingen omstændigheder skal anonymiseres som ansøger eller klager, hvorfor det må anses for en fejl, hvilket muligvis kan skyldes, at det er en algoritme, som står for anonymisering af afgørelserne.

Link til afgørelsen. (NB: Fredningsnævnets påklagede afslag af 20. juni 2021 er vedlagt som bilag.)