MRF 2021.270
EU-Domstolens dom af 16. december 2021, 10. afd., sag C-575/20, Apollo Tyres (Hungary)
Forbrændingsanlæg med en maksimal kapacitet til en indfyret termisk effekt på mere end 20 MW er omfattet af kvotedirektivet, uanset om kapaciteten udnyttes, medmindre anlæggets drift er blevet begrænset på en permanent måde, der ikke kan omgøres uden et større teknisk indgreb eller uden tilladelse fra den nationale kompetente myndighed, og dette kan efterprøves af myndigheden.
Efter EU’s kvotedirektivet (2003/87) er de virksomheder, der er anført i kvotedirektivets bilag I, omfattet af kvotedirektivets regler. Det indebærer bl.a., at virksomheden skal have en tilladelse efter art. 5 og opfylde de i art. 6 fastsatte krav til monitering af udledning af drivhusgasser, og at virksomhedens udledning af drivhusgasser ikke må overstige virksomhedens CO2-kvoter, der for en del tildeles som gratiskvoter efter art. 10a og for en del kan købes af virksomheden på auktion eller fra andre kvotevirksomheder. En CO2-kvote er på ét ton og gælder for ét år og kan kun anvendes inden for den pågældende kvotehandelsperiode, hvor den 3. kvotehandelsperiode var 2013-2020 og den 4. handelsperiode er 2021-2030. Hvis virksomhedens udledning overstiger den tildelte kvote, skal virksomheden efter kvotedirektivets art. 16 som minimum pålægges en bøde på 100 euro pr. ton. Af kvotedirektivets bilag I fremgår, at kvotevirksomheder bl.a. omfatter forbrænding af brændsel i anlæg med en samlet nominel indfyret termisk effekt på mere end 20 MW (undtagen i anlæg til forbrænding af farligt affald eller kommunalt affald). Baggrunden for denne sag var, at den ungarske virksomhed Apollo Tyres driver et anlæg med produktion af dæk, hvor der er tre kedler med en forbrændingseffekt på 8,991 MW, 8,791 MW og 8,962 MW. For at den termiske effekt af disse kedler forbliver under 20 MW, er en af kedlerne altid slukket, således at den maksimale nominelle indfyrede termiske effekt, der kan opnås, er på 17,953 MW. I marts 2020 pålagde de ungarske myndigheder Apollo Tyres en bøde på ca. 81.200 euro for udledning af drivhusgasser uden tilladelse. Myndighederne henviste til, at den nominelle termiske effekt fra de tre kedler var på over 20 MW, og at anlægget derfor var omfattet af kvotedirektivet. Apollo Tyres bestred, at anlægget var omfattet af kvotedirektivets bilag I og anlagde sag ved retten i Budapest, der rejste et præjudicielt spørgsmål til EU-Domstolen om, hvordan bestemmelsen om indfyret termisk effekt på 20 MW i bilag I skal fortolkes. EU-Domstolen lagde indledningsvis til grund, at tærsklen på 20 MW i bilag I som udgangspunkt skal fortolkes som den mulige indfyrede effekt, uanset om denne faktisk er oversteget (præmis 31-40). Dette udelukker imidlertid ikke, at en kapacitetsbegrænsning under visse betingelser kan tages i betragtning ved vurdering af den nominelle indfyrede effekt. EU-Domstolen opstillede herefter to betingelser for, at den maksimale nominelle indfyrede termiske effekt kan fraviges ved vurdering af, om tærsklen på over 20 MW er overskredet. Den ene er, at anlæggets drift er blevet begrænset på en permanent måde, der ikke kan omgøres uden et større teknisk indgreb eller uden tilladelse fra den nationale kompetente myndighed. Den anden er, at denne begrænsnings permanente karakter faktisk kan efterprøves af den kompetente nationale myndighed.
Kommentar: Domstolens fortolkning af tærskelværdier for forbrændingsanlæg i kvotedirektivets bilag I vil formentlig kunne anvendes for andre tærskelværdier, der er koblet sammen med et anlægs tekniske kapacitet. Dommen løser dermed et af de praktiske problemer, der knytter sig til at anvende tærskelværdier for, om et anlæg er omfattet af kvotedirektivets bilag I. Det modsatte resultat ville i den ungarske sag have betydet, at Apollo Tyrel var omfattet af den meget strenge sanktionsregel i kvotedirektivets art. 16, uden at virksomheden havde fået del i gratis emissionskvoter, som kvotevirksomheder tildeles efter de harmoniserede kriterier.