Studienævn og evalueringsudvalg

Studienævn 
Evalueringsudvalg 
Rammer for kvalitetssikringsopgaver

Studienævn

Fakultetets studienævn har til opgave at sikre tilrettelæggelse, gennemførelse og udvikling af uddannelse og undervisning på alle fakultetets uddannelser.

Studienævnenes virke kan følges på deres hjemmesider for hhv. studienævnet for den juridiske bacheloruddannelse og studienævnet for de juridiske kandidat- og deltidsuddannelser. Fakultetets studienævn kan nedsætte rådgivende evalueringsudvalg.

Rådgivende evalueringsudvalg

Evalueringsudvalget rådgiver studienævnet i evaluerings- og kvalitetssikringsopgaver, således studienævnet på bedst mulige måde systematisk kan sikre den samlede kvalitetssikring. Udvalgets arbejde dækkes af et kommissorium (er under revision forår-sommer 2024).

Udvalget har til formål at gennemgå og vurdere de evalueringer, som studienævnet fastlægger i deres evalueringsplan for det pågældende studieår.

Desuden giver evalueringsudvalget løbende rådgivning til studienævnet i evaluerings- og kvalitetssikringsopgaver.

Studienævnets og evalueringsudvalgets arbejder med kvalitetssikring på baggrund af JURs procedure for undervisningsevaluering samt nedenstående konkrete rammer for arbejdet.

Rammer for kvalitetssikringsopgaver i evalueringsudvalg og studienævn

Rammerne beskriver de konkrete arbejdsmetoder evalueringsudvalg og studienævn benytter som supplement til evalueringsproceduren.

Rammerne sikrer en god og systematisk kvalitetssikringsproces i arbejdet med slutevaluering af fag.

Evalueringskadencer

Kandidatfag på alle uddannelser under studienævnet evalueres i kandidatstudienævnet hver gang de udbydes.

Bachelorfag evalueres i Bachelorstudienævnet hver anden gang, de udbydes. Dog evalueres fag altid de første to gange, de udbydes. Desuden evalueres fag igen ved førstkommende udbud, om studienævnet vurderer det nødvendigt.

Studienævnene beslutter fra gang til gang, hvor meget materiale de skal have præsenteret som baggrund for at træffe beslutninger.

Alle på holdene (studerende samt underviser) evaluerer hver gang, der undervises og fagledelsen modtager alt materiale vedrørende faget ved hvert udbud. Denne feedback bidrager til både fagledelsens og undervisers arbejde med at udvikle faget også i de semestre, faget ikke evalueres i studienævn.

Rådgivende evalueringsudvalg

Hvert studienævn har et rådgivende evalueringsudvalg. Evalueringsudvalget holder ét til to møder pr. semester.

Et møde hvor alle evalueringer for semesteret behandles og udvalget udarbejder en evalueringsrapport til studienævnets behandling.

Hvis der er behov for det, afholdes et opsamlende møde til sidst på semesteret, hvor der følges op på det aktuelle evalueringsarbejde og iværksætte justeringer og nye tiltag i ordentlig tid i forhold til det kommende semester.

Evalueringsudvalgene gennemgår evalueringsmaterialet efter nedenstående guidelines og præsenterer det for studienævnene, til nævnets vurdering og beslutning.

Læs mere om udvalgenes arbejde

Studienævnets rammer for evalueringsudvalgenes arbejde

Studienævnene har besluttet følgende rammer for evalueringsudvalgenes arbejde med evalueringer.

Evalueringsudvalget vurderer alle procentsvar, der omhandler fagrelaterede spørgsmål om indhold og afvikling af undervisning.

Evalueringsudvalg og studienævnet følger med i afleveringsstatistik over tid. Både for de overordnede evalueringsprocenter for studerende, undervisere og fagledere, samt tilfredsheden med de studerendes besvarelser på konkrete spørgsmål.

Evalueringsudvalget skal som minimum læse et fags fritekstbesvarelser, hvis 30 procent af fagets besvarelser ligger i de to dårligste svarkategorier, dog 20 procent for det overordnede spørgsmål ’Jeg vurderer, at mit samlede udbytte af faget var…’. Evalueringsudvalget vurderer selv, ved hvilke og hvor mange spørgsmål markeret i rød, udvalget læser fritekstsvarerne.

Studienævnet har tillige valgt at markere en særligt god samlet svarprocent, 50 procent og derover.

Nogle fag har så lave studenterevalueringssvarprocenter, eller et så lavt absolut antal besvarelser på evalueringerne, at det ikke kan lade sig gøre at evaluere faget på det foreliggende grundlag. Hvis et fag er blevet evalueret af fem eller færre studerende, så vurderes det, at der ikke er tilstrækkeligt materiale til at evaluere faget her. Undtaget er, om det lave antal besvarelser udgør en tredjedel eller mere af det samlede antal tilmeldte studerende på holdet, hvor faget så alligevel evalueres.

Studienævnene arbejder med fire grænseværdier for eksamensrelaterede kriterier. se skemaoversigt nedenfor

  • Karaktergennemsnit
  • Andelen af karaktererne 10 og 12
  • Dumpeprocent
  • Blanker-procent

Fag, der overskrider eksamensrelaterede grænseværdier for 3. gang eller derover, evalueres ikke i udvalgene men sendes direkte til behandling i Studienævnet. Et fag skal ligge under en given grænseværdi tre på hinanden følgende gange, før at overskridelserne ikke længere tæller med.

Evalueringsudvalgene læser alle tilbagemeldinger fra fagledelserne og faglederevalueringerne indgår i udvalgets afrapportering af de konkrete fag. I vurderingen indgår, om fagleder har fulgt op på sine egne forslag til ændringer for faget samt evt. svar på tidligere forespørgsler fra studienævnet.

Hvis evalueringsudvalget vurderer, at der er behov for at høre nærmere om, hvordan det går på faget, ser udvalget som udgangspunkt på en kombination af evalueringspunkter, der ligger over de fastsatte grænseværdier, hvilke spørgsmål, det konkret vedrører samt indholdet af de studerendes fritekstsvar.

Kommunikation om evaluering og eventuel opfølgning

Studienævnet beslutter, som led i deres behandling af evalueringsrapporten med bilag fra evalueringsudvalget, hvilke fag der skal ses nærmere på. Nævnet vurderer også hvordan eventuelle spørgsmål og forbedringsønsker kommunikeres til fagledelse og øvrige interessenter og med hvilke krav.

Fagledelsen er adressat for kommunikationen med studieledelsen omkring evaluering af undervisningen. Det er op til fagledelsen om og hvornår, de vil inddrage resten af fagets faggruppe.

Evalueringsudvalg modtager kommunikation mellem studieledelse og fagledelse fra tidligere semestre til videre evaluering af fagene fremover. På det grundlag kan udvalget se, om og hvordan der er fulgt op på tidligere forespørgsler fra studienævn.

Procesbeskrivelse for evalueringsarbejdet

Administrationen står for at udsende, indhente og bearbejde evalueringer og øvrigt materiale til brug for arbejdet i evalueringsudvalgene og studienævnene efter ovenstående rammer og beslutninger om særlige fokuspunkter.

Grænseværdier for eksamensrelaterede kriterier

Studienævnenes objektive kriterier ved undervisningsevaluering (benyttes som baggrundsmateriale i uddannelsesredegørelser). I forbindelse med undervisningsevaluering hvert semester benytter studienævnene nedenstående objektive kriterier som vejledende grænseværdier for acceptabelt karakterniveau, dumpe- og blankerprocent.

Alle fagledere opfordres, for så vidt de falder underfor studienævnets grænser, til at overveje, om der eventuelt gør sig særlige forhold gældende for faget, som de vil kunne justere på og i givet fald hvordan. Studienævnet bemærker, at det er opmærksomt på, at flere forhold indvirker på fagenes karaktersnit og blanker-procent. Studienævnene vurderer både blanker-procent og dumpeprocent, da de udtrykker noget forskelligt. Særligt bekymrende er fag, der har en høj dumpeprocent selv fratrukket blankerprocenten.

Karaktersnit

Karaktersnit (udregnet uden karakteren minus tre) på <5,0 eller 10 og derover.

Dumpeprocent

Dumpeprocent på 10 % eller derover (udregnet som procentdelen af studerende, der har fået 0 (nul) ud af de studerende, der har deltaget i eksamen fratrukket de der har fået minus 3).

Blanker-procent

Blanker-procent på: 30 % eller derover

(udregnet som procentdelen af studerende, der har fået minus tre ud af de studerende, der har deltaget i eksamen).

Karakterfordeling

Andelen af karaktererne 10 og 12 for et fags eksamen må ikke være på 60 procent eller derover.

 

 Møder i evalueringsudvalget under bachelorstudienævnet

Møder i evalueringsudvalget under kandidatstudienævnet

Referater af evalueringsudvalgsmøder under heltidsstudienævnet