Ret og private governance for en ny forståelse af indvandreres integration / Law and private governance for a new understanding of immigrant integration, LUII

LUII tilstræber at tilvejebringe ny erkendelse om indvandreres integration fra et juridisk perspektiv, herunder private aktørers rolle i varetagelsen af offentlige integrationsopgaver (”private governance”).

Integration til arbejdmarkedet

Carlsbergfondet har tildelt en Young Researcher Fellowship til Silvia Adamo for projektet ”Law and Private Governance for a New Understanding of Immigrant Integration” (LUII), som løber i perioden 2020-2023.

Integration af indvandrere er en udfordring for de fleste europæiske lande. Regeringer kæmper med udfordringer – lige fra allokering af ressourcer til kulturel tilpasning af indvandrere, i særdeleshed flygtninge. Danmark har en omfattende og kompleks integrationslovgivning. Ikke desto mindre viser statistikker, at selv efter mange års ophold har især flygtninge svært ved at etablere sig på det danske arbejdsmarked. Dertil kommer, at indvandrere generelt har vanskeligt ved at finde permanente boliger, og at de har flere helbredsproblemer end andre dele af befolkningen. Lovgivning kan facilitere indvandreres integration på forskellige måder, herunder ved at fremme den rolle, som private aktører varetager i integrationsforløbet.

LUII Roundtables - en række webinarer om indvandreres integration, forår/sommer 2021

Projektet vil sammenligne danske, EU- og internationale retlige principper for indvandreres integration ved at undersøge retlige instrumenter og retspraksis omhandlende integration af indvandrere (Postdocs Matteo Bottero).

Forskere

Interne forskere

Navn Titel Billede
Adamo, Silvia Lektor Billede af Adamo, Silvia
Bottero, Matteo Postdoc Billede af Bottero, Matteo
qvd336, qvd336 Ph.d.-studerende Billede af qvd336, qvd336

Carlsberg Fondens logo

Law and Private Governance for a New Understanding of Immigrant Integration har modtaget en tre årig finansiering fra Carlsbergfondet, Young Researcher Fellowship.

Projektets forskningsleder er Lektor Silvia Adamo.

Projekt: Ret og private governance for en ny forståelse af indvandreres integration / Law and Private Governance for a New Understanding of Immigrant Integration

Periode: 2020-2023

Silvia AdamoLektor