Til sprogcentrene
Har dit sprogcenter deltaget i BASE-undersøgelsen?
Herunder kan du læse mere om, hvad jeres sprogcenter har bidraget til ved at deltage i BASE-undersøgelsen, hvordan sprogcentre blev udvalgt til undersøgelsen, og hvordan I fortsat kan bruge materialer fra BASE-undersøgelse i undervisningen.
Ved at deltage i undersøgelsen har dit sprogcenter været med til at tilvejebringe ny viden på integrationsområdet i Danmark. Undersøgelsen omhandler indvandreres adgang til bolig, sundhedsydelser og arbejde, og dermed områder, som fylder meget i mange nyankomne indvandreres liv. Med undersøgelsen forsker vi blandt andet i, i hvilken grad manglende sprogkundskaber er en barriere for integration, og i, på hvilke måder sprogcentre hjælper indvandrere med at overkomme mulige barrierer. Vi regner med at præsentere foreløbige resultater af undersøgelsen på et DDS medlemsmøde i løbet af 2022 eller 2023.
Til undersøgelsen har vi inden for hver region kontaktet tilfældigt udvalgte sprogcentre i Danmark, som er officielle udbydere af danskuddannelserne, DU1, DU2 og DU3. I hver region har vi sat et måltal for, hvor mange sprogcentre, der skulle inviteres, ud fra statistiske oplysninger om den geografiske fordeling af indvandrere i målgruppen på landsplan og sprogcentrenes størrelse.
I forbindelse med undersøgelsen har vi udviklet vi to sæt undervisningsmaterialer i samarbejde med Vestegnens Sprog- og Kompetencecenter (VSK). Materialerne kan bruges i undervisningen til at tale om bolig, arbejde og sundhedssystemet i Danmark og findes i to udgaver, henholdsvis målrettet DU1, modul 5 og 6, og målrettet DU2 og DU3, modul 3 til 6. Derudover har vi udviklet en ”Værd at vide”-folder med tips og gode råd om bolig, arbejde og sundhed i Danmark. Folderen kan også bruges i undervisningssammenhæng, især på de høje DU3-moduler. Folderen findes også på engelsk. Materialerne kan findes på forsiden under overskriften Forskningsresultater.
Har du spørgsmål eller ønsker du mere information om projektet, er du meget velkommen til at kontakte os.