Bedre retssikkerhed for børn udsat for vold

Hvem:

Professor Stine Jørgensen og Professor Trine Baumbach

Projektet er ledet af:

Professor Jytte Banner, Retsmedicinsk Institut, Københavns Universitet

Om projektet:

Projektet Den bedste start til alle har fokus på at sikre bedre retssikkerhed for børn udsat for vold.

Vores retssystem hviler grundlæggende på den antagelse, at forældre er børnenes naturlige beskyttere. Når børn udsættes for vold af en af deres forældre, brydes denne grundlæggende forestilling. Det har vores retssystem svært ved at håndtere.

Børn udsat for vold i deres nære relationer ender derfor ofte med at være udsat for flere svigt. Udover svigtet fra deres forældre, svigtes de også ofte af det eller de systemer, der er sat i verden for at beskytte dem.

At sikre en bedre retssikkerhed for børn udsat for vold kræver et tæt samspil mellem retsmedicin, jura og organisatoriske strukturer.

Projektet bidrager til at skabe ny viden om og forståelse for nogle af de mest udsatte børns situation i mødet med retssystemet.

Type: Forskningsprojekt støttet af TrygFonden