Baggrundspapir om de folkeretlige rammer for militær anvendelse af ubemandede maritime systemer (UMS)

Ubemandede maritime systemer (UMS), det vil sige systemer, der er designet til at udføre funktioner på eller under havets overflade og opererer uden en ombordværende besætning og kaptajn, anvendes af stadig flere stater og forventes at komme til at spille en central rolle i fremtidens moderne, højteknologiske flådestrukturer og sømilitære operationer. Det gælder også for Danmark, som gennem Rigsfællesskabet med Grønland og Færøerne har ansvaret for udførelse af myndighedsopgaver og varetagelse af den maritime sikkerhed på et betydeligt havområde, der er vanskeligt at dække med konventionelle teknologier – særligt hvis man regner området under havets overflade med. Her kan UMS vise sig at blive en vigtig del af den fremtidige strategi for den sømilitære opgaveløsning.

Den folkeretlige ramme for militær anvendelse af UMS er imidlertid præget af uklarhed, særligt for så vidt angår spørgsmålet om hvorvidt UMS kan være skibe, statsskibe og krigsskibe under FN’s Havretskonvention og den humanitære folkerets særlige regler om krigsførelse til søs. Den manglende enighed om UMS’ folkeretlige status betyder blandt andet, at der er tvivl om, i hvilket omfang UMS vil være omfattet af konventionens regler om navigation og immunitet og retten til at tage del i kamphandlinger under væbnet konflikt.

I dette baggrundspapir sætter Iben Yde fra FAK Center for Operativ Folkeret fokus på netop de folkeretlige rammer for anvendelsen af UMS i sømilitære operationer. Formålet med baggrundspapiret er at kaste lys over den aktuelle retlige udvikling på området, herunder usikkerheden omkring UMS folkeretlige status, og diskutere implikationerne heraf for det danske forsvars brug af UMS i den sømilitære opgaveløsning.

Baggrundspapiret er en del af den forskningsbaserede myndighedsbetjening, som Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet, i samarbejde med Forsvarsakademiet leverer til Forsvarsministeriet og de politiske partier bag forsvarsforliget.