15. august 2024

Bevilling til international workshop om straf i Skandinavien

Lektor Julie Laursen og ph.d.-stipendiat Frederik Rom Taxhjelm har som gæsteredaktører på en temaudgave af det internationale tidsskrift Incarceration inviteret alle bidragsydere til en workshop i København den 5.-6. september. Temanummeret fokuserer på de mest intense og indgribende former for sanktioner i velfærdsstaten. Det forsøger med andre ord at identificere ‘pockets of punitiveness’ ikke kun i traditionelle straffuldbyrdende institutioner som fængsler, men også i institutioner, der formelt set er designet til at udøve velfærd og omsorg. På den baggrund skal temanummeret kaste nyt lys over ‘dybden’ af straf i de nordiske lande.

Carlsbergfondet har bevilget 56.730 kr. til afholdelse af workshoppen (CF24-0697). Bevillingen skal bidrage til at skabe de optimale rammer for den konceptuelle udvikling af nye forståelser af straf i Skandinavien.

Tillykke til Julie Laursen og Frederik Rom Taxhjelm med titlen som gæsteredaktører og den flotte bevilling, og tak til Carlsbergfondet for støtten.