Hvilke foranstaltninger kan påbydes som fysisk lovliggørelse? - den oversete betydning af miljølovenes forskellige regler om fysisk lovliggørelse og undersøgelsespåbud

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Hvilke foranstaltninger kan påbydes som fysisk lovliggørelse? - den oversete betydning af miljølovenes forskellige regler om fysisk lovliggørelse og undersøgelsespåbud. / Pagh, Peter.

I: Tidsskrift for Miljø, Nr. 7, 01.08.2016, s. 237-249.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Pagh, P 2016, 'Hvilke foranstaltninger kan påbydes som fysisk lovliggørelse? - den oversete betydning af miljølovenes forskellige regler om fysisk lovliggørelse og undersøgelsespåbud', Tidsskrift for Miljø, nr. 7, s. 237-249.

APA

Pagh, P. (2016). Hvilke foranstaltninger kan påbydes som fysisk lovliggørelse? - den oversete betydning af miljølovenes forskellige regler om fysisk lovliggørelse og undersøgelsespåbud. Tidsskrift for Miljø, (7), 237-249.

Vancouver

Pagh P. Hvilke foranstaltninger kan påbydes som fysisk lovliggørelse? - den oversete betydning af miljølovenes forskellige regler om fysisk lovliggørelse og undersøgelsespåbud. Tidsskrift for Miljø. 2016 aug 1;(7):237-249.

Author

Pagh, Peter. / Hvilke foranstaltninger kan påbydes som fysisk lovliggørelse? - den oversete betydning af miljølovenes forskellige regler om fysisk lovliggørelse og undersøgelsespåbud. I: Tidsskrift for Miljø. 2016 ; Nr. 7. s. 237-249.

Bibtex

@article{daaa7afbc6c24800ac7b6ff0137c0753,
title = "Hvilke foranstaltninger kan p{\aa}bydes som fysisk lovligg{\o}relse?: - den oversete betydning af milj{\o}lovenes forskellige regler om fysisk lovligg{\o}relse og unders{\o}gelsesp{\aa}bud",
abstract = "Artiklen belyser, hvilke lovligg{\o}relsesforanstaltninger der er omfattet af milj{\o}myndighedens almindelige tilsynsbef{\o}jelse, henholdsvis kr{\ae}ver s{\ae}rlig lovhjemmel, da de forskellige milj{\o}love indeholder forskellige regler om lovligg{\o}relse. Generelt beror svaret p{\aa}, hvori det ulovlige forhold best{\aa}r retligt og faktisk, hvordan overtr{\ae}delsen er sket, og om der i den p{\aa}g{\ae}ldende milj{\o}lov er regler om, hvilke foranstaltninger der kan p{\aa}l{\ae}gges i forbindelse med fysisk lovligg{\o}relse. Hvis lovligg{\o}relsen kr{\ae}ver unders{\o}gelser og/eller udarbejdelse af plan for afhj{\ae}lpning af det ulovlige forhold, p{\aa}hviler disse foranstaltninger myndigheden som led i den almindelige oplysningspligt, medmindre der i den p{\aa}g{\ae}ldende lov er hjemmel til at p{\aa}byde den ansvarlige at st{\aa} for denne udredning. Retspraksis viser endvidere, at selv om milj{\o}myndigheden uden s{\ae}rlig lovhjemmel kan p{\aa}byde ulovlige aktiviteter standset, er det kun muligt at strafsanktionere overtr{\ae}delser af standsningsp{\aa}bud, n{\aa}r s{\aa}danne p{\aa}bud er s{\ae}rskilt hjemlet. Analysen viser endvidere, at milj{\o}myndigheden uden s{\ae}rlig hjemmel kan p{\aa}byde den ansvarlige at fjerne ulovlige indretninger og at bringe ulovligt fjernede indretninger tilbage, men at der ikke uden s{\ae}rlig hjemmel kan p{\aa}bydes yderligere foranstaltninger, selv om dette m{\aa}tte v{\ae}re n{\o}dvendigt for at genoprette den hidtidige tilstand, hvilket bl.a. begr{\ae}nser muligheden for at p{\aa}byde genopretning ved overtr{\ae}delse af naturbeskyttelseslovens forbud mod forskellige tilstands{\ae}ndringer.",
author = "Peter Pagh",
year = "2016",
month = "8",
day = "1",
language = "Dansk",
pages = "237--249",
journal = "Tidsskrift for Milj{\o}",
issn = "1603-8398",
publisher = "Dj{\o}f Forlag",
number = "7",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Hvilke foranstaltninger kan påbydes som fysisk lovliggørelse?

T2 - - den oversete betydning af miljølovenes forskellige regler om fysisk lovliggørelse og undersøgelsespåbud

AU - Pagh, Peter

PY - 2016/8/1

Y1 - 2016/8/1

N2 - Artiklen belyser, hvilke lovliggørelsesforanstaltninger der er omfattet af miljømyndighedens almindelige tilsynsbeføjelse, henholdsvis kræver særlig lovhjemmel, da de forskellige miljølove indeholder forskellige regler om lovliggørelse. Generelt beror svaret på, hvori det ulovlige forhold består retligt og faktisk, hvordan overtrædelsen er sket, og om der i den pågældende miljølov er regler om, hvilke foranstaltninger der kan pålægges i forbindelse med fysisk lovliggørelse. Hvis lovliggørelsen kræver undersøgelser og/eller udarbejdelse af plan for afhjælpning af det ulovlige forhold, påhviler disse foranstaltninger myndigheden som led i den almindelige oplysningspligt, medmindre der i den pågældende lov er hjemmel til at påbyde den ansvarlige at stå for denne udredning. Retspraksis viser endvidere, at selv om miljømyndigheden uden særlig lovhjemmel kan påbyde ulovlige aktiviteter standset, er det kun muligt at strafsanktionere overtrædelser af standsningspåbud, når sådanne påbud er særskilt hjemlet. Analysen viser endvidere, at miljømyndigheden uden særlig hjemmel kan påbyde den ansvarlige at fjerne ulovlige indretninger og at bringe ulovligt fjernede indretninger tilbage, men at der ikke uden særlig hjemmel kan påbydes yderligere foranstaltninger, selv om dette måtte være nødvendigt for at genoprette den hidtidige tilstand, hvilket bl.a. begrænser muligheden for at påbyde genopretning ved overtrædelse af naturbeskyttelseslovens forbud mod forskellige tilstandsændringer.

AB - Artiklen belyser, hvilke lovliggørelsesforanstaltninger der er omfattet af miljømyndighedens almindelige tilsynsbeføjelse, henholdsvis kræver særlig lovhjemmel, da de forskellige miljølove indeholder forskellige regler om lovliggørelse. Generelt beror svaret på, hvori det ulovlige forhold består retligt og faktisk, hvordan overtrædelsen er sket, og om der i den pågældende miljølov er regler om, hvilke foranstaltninger der kan pålægges i forbindelse med fysisk lovliggørelse. Hvis lovliggørelsen kræver undersøgelser og/eller udarbejdelse af plan for afhjælpning af det ulovlige forhold, påhviler disse foranstaltninger myndigheden som led i den almindelige oplysningspligt, medmindre der i den pågældende lov er hjemmel til at påbyde den ansvarlige at stå for denne udredning. Retspraksis viser endvidere, at selv om miljømyndigheden uden særlig lovhjemmel kan påbyde ulovlige aktiviteter standset, er det kun muligt at strafsanktionere overtrædelser af standsningspåbud, når sådanne påbud er særskilt hjemlet. Analysen viser endvidere, at miljømyndigheden uden særlig hjemmel kan påbyde den ansvarlige at fjerne ulovlige indretninger og at bringe ulovligt fjernede indretninger tilbage, men at der ikke uden særlig hjemmel kan påbydes yderligere foranstaltninger, selv om dette måtte være nødvendigt for at genoprette den hidtidige tilstand, hvilket bl.a. begrænser muligheden for at påbyde genopretning ved overtrædelse af naturbeskyttelseslovens forbud mod forskellige tilstandsændringer.

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 237

EP - 249

JO - Tidsskrift for Miljø

JF - Tidsskrift for Miljø

SN - 1603-8398

IS - 7

ER -

ID: 164368841