Videnskabsteori og didaktik - konkretisering og forankring
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Formidling
Standard
Videnskabsteori og didaktik - konkretisering og forankring. / Christensen, Gerd.
Fagets videnskabsteori. red. / Tom Børsen; David Budtz Pedersen; Hanne Andersen. Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2018. s. 165-175.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Formidling
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - CHAP
T1 - Videnskabsteori og didaktik - konkretisering og forankring
AU - Christensen, Gerd
PY - 2018
Y1 - 2018
N2 - I 2002 udgav jeg bogen Psykologiens videnskabsteori – en introduktion. Bogen, der netop er udkommet i 2. udgave, har igennem årene været anvendt på en række uddannelser i psykologi og beslægtede discipliner. Arbejdet med bogen betød, at jeg fik et indblik i, hvordan et fags videnskabsteori kan benyttes til at etablere et ’kort’ over det ’landskab’, som de tilgange, der eksisterer inden for disciplinen, udgør. Med dette kort bliver det muligt at navigere og relativt hurtigt sætte sig ind i nye tilgange, ved at indplacere dem i det herigennem etablerede system. Denne tilgang har sidenhen været forsøgt anvendt didaktisk på et 1. semester kursus i pædagogisk psykologi på bacheloruddannelsen i Pædagogik. I artiklen præsenteres en case, der viser, hvordan dette er foregået, hvilke greb, der blev benyttet i undervisningen, samt hvilke fordele og ulemper med henblik på de studerendes læring, denne tilgang kan indbefatte. Casen udfoldes i forhold til en diskussion af faglig forankring af ’fagets videnskabsteori’.
AB - I 2002 udgav jeg bogen Psykologiens videnskabsteori – en introduktion. Bogen, der netop er udkommet i 2. udgave, har igennem årene været anvendt på en række uddannelser i psykologi og beslægtede discipliner. Arbejdet med bogen betød, at jeg fik et indblik i, hvordan et fags videnskabsteori kan benyttes til at etablere et ’kort’ over det ’landskab’, som de tilgange, der eksisterer inden for disciplinen, udgør. Med dette kort bliver det muligt at navigere og relativt hurtigt sætte sig ind i nye tilgange, ved at indplacere dem i det herigennem etablerede system. Denne tilgang har sidenhen været forsøgt anvendt didaktisk på et 1. semester kursus i pædagogisk psykologi på bacheloruddannelsen i Pædagogik. I artiklen præsenteres en case, der viser, hvordan dette er foregået, hvilke greb, der blev benyttet i undervisningen, samt hvilke fordele og ulemper med henblik på de studerendes læring, denne tilgang kan indbefatte. Casen udfoldes i forhold til en diskussion af faglig forankring af ’fagets videnskabsteori’.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - Videnskabsteori, psykologi, didaktik, undervisning
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978-87-593-3109-5
SP - 165
EP - 175
BT - Fagets videnskabsteori
A2 - Børsen, Tom
A2 - Pedersen, David Budtz
A2 - Andersen, Hanne
PB - Samfundslitteratur
CY - Frederiksberg
ER -
ID: 196206259