The Place of the Black Body in White History: Jeannette Ehlers's decolonial interrogation of 'the darker side of Western modernity'
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
De europæiske lande er blevet kritiseret for at fastholde koloniale tankegange og et hvidt overherredømme. Denne artikel spørger: Kan samtidskunst medvirke til at ”dekolonisere” og gentænke den nationale historie og identitet samt skabe rum for racialiserede kroppe i vestlig (kunst)historie? Jeannette Ehlers tager livtag med historien om Danmarks involvering i kolonialisme og slaveri – og deres efterliv i nutiden. Dette voldsomme kapitel af den nationale historie har indtil for nylig kun fået spredt opmærksomhed i den danske offentlighed. Artiklen ser på, hvordan Ehlers genforhandler selvopfattelse og historie i et nutidigt Danmark, der er nødt til at lære at leve med kulturel mangfoldighed, ved at undersøge Ehlers’ performance Whip It Good (2013‒) og I Am Queen Mary (2017), en offentlig skulptur, der ihukommer modstanden mod det danske kolonistyre og er skabt sammen med La Vaughn Belle.
Bidragets oversatte titel | Den sorte krops plads i den hvide historie: Jeannette Ehlers’ dekoloniale undersøgelse af “den vestlige modernitets mørkeste side" |
---|---|
Originalsprog | Flere sprog |
Tidsskrift | Perspective |
Udgave nummer | December |
Sider (fra-til) | upagineret |
ISSN | 2446-1792 |
Status | Udgivet - 17 dec. 2018 |
- Det Humanistiske Fakultet - postkolonialisme, dekolonial kunst, dansk kolonialisme, migration, postmigration, samtidskunst, kunst i offentlige rum, monumenter, racisme, kulturel diversitet
Forskningsområder
ID: 210053628