At samle på de Andre: Visuel kolonialisme og vareracisme i Danmark
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
I de seneste par år har der været heftige diskussioner i danske medier om brugen af raciale stereotyper på indpakningen af såkaldte kolonialvarer i supermarkederne. Kritikken af billedernes racistiske effekter er ofte blevet afvist med påstanden om, at det er absurd at tale om racisme i mødet med noget så hverdagsagtigt som emballagen på kaffe, kakao eller chokolade. Men kikker man den danske mærkevarehistorie i kortene, står det klart at reklamebilleders påvirkningskraft ikke er til at spøge med. Mærkevareindustrien har været central i udbredelsen og normaliseringen af racistiske forståelser af forskellighed - en visuel kolonialisme som vi fortsat ser spor af i dag.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk Noter |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 26-29 |
Antal sider | 4 |
ISSN | 0107-1424 |
Status | Udgivet - 2017 |
- Det Humanistiske Fakultet - racisme, vareracisme, kolonialvarer, dansk kolonihistorie, colonialism, irma, cirkel kaffe, racism, commodity racism, collecting cards, reklamesamlemærke, mærkevarehistorie, reklame, reklamehistorie, dansk vestindien, st croix, visuel kolonialisme, visual colonialism
Forskningsområder
Links
- https://issuu.com/dansklf/docs/dn1_2017_epages_web/26
Forlagets udgivne version
ID: 173155792