Medregning af ansættelse som erhvervsforsker og lignende deltidsansatte ph.d.-studerende/advokatfuldmægtige
Brev fra Justitsministeriet - Civilstyrelsen - 17. december 2018
1. Civilstyrelsen har efter høring af Advokatrådet og universiteterne besluttet, at der fremover i højere grad skal være mulighed for, at erhvervsforskere og lignende deltidsansatte ph.d.-studerende/advokatfuldmægtige kan opnå advokatbestalling efter at have gennemført en erhvervsforskeruddannelse eller et lignende forløb på mindst 4 år.
Civilstyrelsen har i den forbindelse opstillet en række betingelser, som en erhvervsforskeruddannelse eller et lignende forløb som deltidsansat ph.d.-studerende/advokatfuldmægtig som udgangspunkt vil skulle opfylde for, at det kan betragtes som en sådan særlig form for stilling som autoriseret advokatfuldmægtig, at advokatbeskikkelse kan opnås efter 4 år.
Det vil samtidig fremover blive muligt at søge Civilstyrelsen om på forhånd at tage stilling til, om en konkret aftale opfylder betingelserne. Der vil fortsat skulle søges om advokatbeskikkelse efter, at forløbet er gennemført, og styrelsen vil først på dette tidspunkt kunne tage endelig stilling til, om betingelser i retsplejelovens § 119 for beskikkelse er opfyldt. Det er ikke en betingelse for at opnå beskikkelse, at aftalen på forhånd er godkendt af styrelsen.
Neden for følger styrelsens overvejelser og de betingelser, som styrelsen har opstillet.
2. Undervisnings- og forskningserfaring kan efter Civilstyrelsens opfattelse og praksis ikke medregnes i de 3 års praktisk juridisk virksomhed, der efterretsplejelovens § 119, stk. 2, nr. 4, kræves for at opnå beskikkelse som advokat. Dette gælder uanset, om den pågældende har været ansat som professor, ph.d.-stipendiat, lektor eller manuduktør på et universitet eller en handelshøjskole eller lignende. Der henvises i denne forbindelse til side 55 i betænkning nr. 871/1979 om revision af retsplejelovens regler om advokater. Det fremgår heraf, at virksomhed som professor i retsvidenskab ikke i sig selv indebærer en praktisk virksomhed, og at sådan virksomhed derfor ikke længere bør kunne danne grundlag for meddelelse af advokatbeskikkelse.
Det bemærkes i den forbindelse, at Civilstyrelsen ikke finder, at ændringen af retsplejelovens § 119, stk. 4, ved lov nr. 520 af 6. juni 2007 har medført, at praksis på dette punkt bør ændres. Som det fremgår af bemærkningerne til § 1, nr. 5, i lovforslag nr. L 163 fra folketingsåret 2006-07, blev der med ændringen af bestemmelsen åbnet mulighed for, at også anden beskæftigelse end de stillinger, der er nævnt i § 119, stk. 3, efter en konkret bedømmelse af stillingens indhold og relevans for advokatgerningen kan medregnes med op til 3 år. Bestemmelsens maksimumsgrænse på 2 år blev således ophævet. Ændringen har imidlertid ikke haft betydning for bestemmelsens krav om, at der skal være tale om praktisk juridisk virksomhed.
På baggrund af overstående er det Civilstyrelsens opfattelse, at retsplejelovens § 119, stk. 4, om juridiske stillinger ikke åbner op for, at forskningsdelen af en erhvervsforskeruddannelse kan medregnes i den 3-årige periode.
Det er endvidere det klare udgangspunkt i praksis, at hvis en person er ansat flere steder, behandles hver ansættelse for sig, når der skal tages stilling til, i hvilket omfang stillingen kan medregnes i den tid, der er nævnt i retsplejelovens § 119, stk. 2, nr. 4.
3. Civilstyrelsen lægger imidlertid til grund, at den juridiske erhvervsforskeruddannelse er en 4-årig uddannelse, som integrerer ph.d.- og advokatfuldmægtiguddannelsen på den måde, at en ph.d.-uddannelse kombineres med en ansættelse som autoriseret advokatfuldmægtig ved en advokatvirksomhed. Den pågældende er i hele perioden ansat begge steder, idet vedkommende ansættes som autoriseret advokatfuldmægtig samtidig med, at vedkommende optages på ph.d.-uddannelsen. Civilstyrelsen finder, at dette taler for ikke at betragte det som to uafhængige ansættelser.
Det er på den baggrund Civilstyrelsens opfattelse, at den juridiske erhvervsforskeruddannelse har en sådan sammenhæng mellem det arbejde, der udføres ved advokatfirmaet, og det arbejde, der udføres som led i ph.d.-uddannelsen, at et sådant forløb kan betragtes som en særlig form for stilling som autoriseret advokatfuldmægtig, således at en erhvervsforsker vil kunne opnå sin advokatbestalling efter at have gennemført en 4-årig erhvervsforskeruddannelse. Det er endvidere Civilstyrelsens opfattelse, at også andre lignende deltidsansatte ph.d.-studerende/advokatfuldmægtige vil kunne have forløb, som kan sidestilles hermed, og dermed gøre det muligt at opnå advokatbeskikkelse herefter.
4. Det vil være en konkret og individuel vurdering, om en erhvervsforsker eller en lignende deltidsansat ph.d.-studerende/advokatfuldmægtig kan opnå sin advokatbeskikkelse efter 4 år, men styrelsen finder, at det som udgangspunkt bør være en forudsætning for, at der kan ske medregning i den tid, der er nævnt i retsplejelovens § 119, stk. 2, nr. 4, at erhvervsforskeraftalen eller et lignende forløb opfylder følgende:
- Ansættelsen er for minimum 4 år.
- Forholdet mellem arbejdspligterne i henholdsvis advokatfirmaet og uddannelsesinstitutionen skal være i størrelsesordenen 50/50, dog således at arbejdspligterne i advokatvirksomheden er minimum 50 pct.
- Der er opstillet en tidsplan, der regulerer fordelingen af den ansattes arbejdsforpligtelse i henholdsvis advokatfirmaet og uddannelsesinstitutionen. Det vil være en forudsætning, at den ansatte løbende/jævnligt udfører arbejde for advokatvirksomheden.
- Den ansatte er autoriseret som fuldmægtig af retten i hele perioden.
- Såvel uddannelsesinstitutionen som advokatfirmaet deltager økonomisk og ledelsesmæssigt i hele forløbet.
- Der er faglig sammenhæng mellem emnet for ph.d.-forskningen og den ansattes sagsområder i advokatvirksomheden.
Det vil herudover være en betingelse, at det samlede fire-årige forløb som erhvervsforsker faktisk gennemføres, således at ph.d.-afhandlingen indleveres til bedømmelse og antages til forsvar. Hvis der sker ændringer af et forløb efter, at styrelsen har godkendt dette, vil der være mulighed for at få styrelsen til at vurdere, hvilken betydning dette har for godkendelsen. Styrelsen vil desuden ved en eventuel ansøgning om beskikkelse skulle bruge om oplysninger om det faktiske forløb af uddannelsen/ansættelsen.
5. Selvom der er sket godkendelse af aftalen, vil der på sædvanlig vis skulle søges om advokatbeskikkelse, hvis man efter endt uddannelse/gennemførelse af lignende forløb ønsker at blive beskikket som advokat. Civilstyrelsen vil foretage en konkret vurdering i henhold til retsplejelovens 119, og styrelsen vil i den forbindelse skulle bruge en række oplysninger, herunder blandt andet en principalerklæring fra advokatfirmaet, en arbejdsgivererklæring fra uddannelsesinstitutionen, samt en opgørelse over hvordan erhvervsforskerens timetal har været fordelt mellem universitetet og advokatfirmaet. Det er ikke en betingelse for at opnå beskikkelse, at aftalen/forløbet på forhånd har været godkendt af styrelsen.
Med venlig hilsen Cecilie Maarbjerg Qvist