“Du skal bare sætte hende i gang, du skal ikke gå og passe hende”: om sprog i praktikforløb for flygtninge og indvandrere
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Documents
- Bramm&Kirilova_publ
Final published version, 1.49 MB, PDF document
I marts 2015 udarbejdede den daværende danske regering en beskæftigelsesplan
som skulle sørge for at nytilkomne flygtninge og indvandrere
kom i arbejde. Beskæftigelsen var tænkt som katalysator
for dansktilegnelse og hvilede på en antagelse af at sprogtilegnelse
er mest effektiv på en arbejdsplads.
I denne artikel sætter vi spørgsmålstegn ved denne antagelse på
baggrund af en undersøgelse af muligheden for sprogtilegnelse via
et sprogpraktikforløb i et supermarked hvor vi fulgte tre flygtninge.
Formålet med undersøgelsen var at kortlægge hvilke muligheder for
tilegnelse af dansk der reelt var til stede under praktikforløbet.
I en dansk kontekst er vores studie både vigtigt og interessant
fordi der ikke findes andre længdeundersøgelser som belyser hvorvidt
sproglig og kulturel integration styrkes af at placere flygtninge
og indvandrere på en arbejdsplads.
som skulle sørge for at nytilkomne flygtninge og indvandrere
kom i arbejde. Beskæftigelsen var tænkt som katalysator
for dansktilegnelse og hvilede på en antagelse af at sprogtilegnelse
er mest effektiv på en arbejdsplads.
I denne artikel sætter vi spørgsmålstegn ved denne antagelse på
baggrund af en undersøgelse af muligheden for sprogtilegnelse via
et sprogpraktikforløb i et supermarked hvor vi fulgte tre flygtninge.
Formålet med undersøgelsen var at kortlægge hvilke muligheder for
tilegnelse af dansk der reelt var til stede under praktikforløbet.
I en dansk kontekst er vores studie både vigtigt og interessant
fordi der ikke findes andre længdeundersøgelser som belyser hvorvidt
sproglig og kulturel integration styrkes af at placere flygtninge
og indvandrere på en arbejdsplads.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Sprogforum |
Issue number | 66 |
Pages (from-to) | 85-94 |
Number of pages | 9 |
ISSN | 0909-9328 |
Publication status | Published - Aug 2018 |
- Faculty of Humanities
Research areas
Links
Number of downloads are based on statistics from Google Scholar and www.ku.dk
No data available
ID: 196925388