Medieret diaspora mellem tro og politik: Islam som moralsk destination
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Medieret diaspora mellem tro og politik : Islam som moralsk destination. / Galal, Ehab.
In: Tidsskrift for Islamforskning, Vol. 14, No. 1, 4, 2020, p. 83-109.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Medieret diaspora mellem tro og politik
T2 - Islam som moralsk destination
AU - Galal, Ehab
PY - 2020
Y1 - 2020
N2 - Nye medieteknologier har forkortet distancen mellem diasporagrupper og deres oprindelseslande, samtidig med at de har intensiveret muligheden for at orientere sig både nationalt og transnationalt. I denne artikel undersøges, hvordan muslimske mænd i Danmark med forskellige etniske baggrunde bruger islamiske medier til at identificere sig med en islam, de både forstår som lokal, national og transnational. Ved at anvende diasporabegrebet argumenteres for, hvordan seks mænd på tværs af alder, etnicitet, uddannelse og religiøs overbevisning orienterer sig mod flere samtidige “destinationer”. Der sættes fokus på, hvordan islam forstås i hverdagen via deres mediebrug, og hvilken rolle medier spiller i deres forskellige diasporiske konfigurationer. Mens deres mediebrug og mål er forskellige, bliver deres udsagn om tilvalg og fravalg af islamisk tv en italesættelse af en personlig udvikling frem mod det at blive en bedre muslim. På den ene side deler de idealet om en universel ren islam fri fra nationale og personlige interesser, hvorved islam fremstilles som en moralsk destination og ummaen som en afterritorialiseret destination. På den anden side får en politisk begivenhed som Det Arabiske Forår mændene til at orientere sig mod politiske forhold og dermed mod konkrete nationale eller transnationale destinationer, hvor forståelsen af islamisk tv spejler deres forskelligartede politiske og geografiske orientering.
AB - Nye medieteknologier har forkortet distancen mellem diasporagrupper og deres oprindelseslande, samtidig med at de har intensiveret muligheden for at orientere sig både nationalt og transnationalt. I denne artikel undersøges, hvordan muslimske mænd i Danmark med forskellige etniske baggrunde bruger islamiske medier til at identificere sig med en islam, de både forstår som lokal, national og transnational. Ved at anvende diasporabegrebet argumenteres for, hvordan seks mænd på tværs af alder, etnicitet, uddannelse og religiøs overbevisning orienterer sig mod flere samtidige “destinationer”. Der sættes fokus på, hvordan islam forstås i hverdagen via deres mediebrug, og hvilken rolle medier spiller i deres forskellige diasporiske konfigurationer. Mens deres mediebrug og mål er forskellige, bliver deres udsagn om tilvalg og fravalg af islamisk tv en italesættelse af en personlig udvikling frem mod det at blive en bedre muslim. På den ene side deler de idealet om en universel ren islam fri fra nationale og personlige interesser, hvorved islam fremstilles som en moralsk destination og ummaen som en afterritorialiseret destination. På den anden side får en politisk begivenhed som Det Arabiske Forår mændene til at orientere sig mod politiske forhold og dermed mod konkrete nationale eller transnationale destinationer, hvor forståelsen af islamisk tv spejler deres forskelligartede politiske og geografiske orientering.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - Diaspora
KW - Tro
KW - Politik
KW - Islam
KW - konfigurationer
KW - mediebrug
KW - islamisk tv
KW - religiøse tv
KW - diasporaidentiteter
KW - migranter
KW - Islamforskning
KW - arabiske medier
KW - Koranen
KW - andengenerationen
KW - Danmark
KW - Mellemøsten
U2 - 10.7146/tifo.v14i1.124746
DO - 10.7146/tifo.v14i1.124746
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 14
SP - 83
EP - 109
JO - Tidsskrift for Islamforskning
JF - Tidsskrift for Islamforskning
SN - 1901-9580
IS - 1
M1 - 4
ER -
ID: 231677092