Malerisk materialisering: Om bebudelsen og korsfæstelsen som kunsthistoriske prototyper
Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Book chapter › Research › peer-review
Standard
Malerisk materialisering : Om bebudelsen og korsfæstelsen som kunsthistoriske prototyper. / Rösing, Lilian Munk.
Bibelske konfigurationer i kunst og kultur. ed. / Gitte Buch-Hansen; Jesper Tang Nielsen. København : Eksistensen Akademisk, 2021. p. 365-390.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Book chapter › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - CHAP
T1 - Malerisk materialisering
T2 - Om bebudelsen og korsfæstelsen som kunsthistoriske prototyper
AU - Rösing, Lilian Munk
PY - 2021
Y1 - 2021
N2 - Gennem en læsning af Georges Didi-Huberman: Devant l'image anskuer jeg bebudelsen og korsfæstelsen ikke alene som to grundmotiver i kunsthistorien, men også som to forskellige prototyper for maleriet – prototyper der også kan være virksomme i malerier der ikke har hhv. bebudelsen eller korsfæstelsen som motiv. Malerier af bebudelses-typen er baseret på udforskningen af tilsynekomstens mulighed, malerier af korsfæstelsestypen er baseret på afsættelsen af kroppens materie og på det, som Didi-Huberman kalder la déchirure, og som kan oversættes ”flængen” eller ”ødelæggelsen”. Artiklen giver eksempler på malerier fra nyere dansk kunsthistorie (Anna Ancher, Theodor Phillipsen, Vilhelm Hammershøi), der kan betragtes som enten den ene eller anden type, men grundlæggende anskues ud-forskningen af tilsynekomstens mulighed på den ene side og ”flængen” eller afsætningen af kroppens materier på den anden side som to grundlæggende dimensioner ved malerkunsten. Man kan måske tale om to grundlæggende maleriske gestikker (forstået i et spektrum fra malerens konkrete gestikulation foran lærredet til en mere mental indstilling), og de kan godt begge være virksomme i samme værk.
AB - Gennem en læsning af Georges Didi-Huberman: Devant l'image anskuer jeg bebudelsen og korsfæstelsen ikke alene som to grundmotiver i kunsthistorien, men også som to forskellige prototyper for maleriet – prototyper der også kan være virksomme i malerier der ikke har hhv. bebudelsen eller korsfæstelsen som motiv. Malerier af bebudelses-typen er baseret på udforskningen af tilsynekomstens mulighed, malerier af korsfæstelsestypen er baseret på afsættelsen af kroppens materie og på det, som Didi-Huberman kalder la déchirure, og som kan oversættes ”flængen” eller ”ødelæggelsen”. Artiklen giver eksempler på malerier fra nyere dansk kunsthistorie (Anna Ancher, Theodor Phillipsen, Vilhelm Hammershøi), der kan betragtes som enten den ene eller anden type, men grundlæggende anskues ud-forskningen af tilsynekomstens mulighed på den ene side og ”flængen” eller afsætningen af kroppens materier på den anden side som to grundlæggende dimensioner ved malerkunsten. Man kan måske tale om to grundlæggende maleriske gestikker (forstået i et spektrum fra malerens konkrete gestikulation foran lærredet til en mere mental indstilling), og de kan godt begge være virksomme i samme værk.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - Didi-Huberman, Georges
KW - inkarnation
KW - korsfæstelse
KW - Fra Angelico
KW - Tizian
KW - Hammershøi, Vilhelm
KW - Ancher, Anna
KW - Philipsen, Theodor
KW - bebudelse
KW - materialitet
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 9788741000251
SP - 365
EP - 390
BT - Bibelske konfigurationer i kunst og kultur
A2 - Buch-Hansen, Gitte
A2 - Nielsen, Jesper Tang
PB - Eksistensen Akademisk
CY - København
ER -
ID: 260505467