14. juni 2022

Tvangslicens for dyr medicin

Ude nu: Vores 200 siders jura- og økonomiundersøgelse om tvangslicens (Compulsory licensing: CL) for meget dyre lægemidler bestilt af det belgiske KCE - Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg - Centre Fédéral d'Expertise des Soins de Santé. Vi understreger, at et moderniseret, velstyret system for mere effektive CL'er kan forblive et væsentligt værktøj. Men det bør stadig bruges med forsigtighed under ekstraordinære omstændigheder og fra sag til sag. Desuden fremhæver vi behovet for mere gennemsigtighed, og at andre mekanismer også skal overvejes og optimeres.

Rapporten er skrevet på engelsk og er udarbejdet som svar på et belgisk lovforslag. Men i lyset af den seneste udvikling og de udfordringer, vi står over for, er det bestemt også relevant uden for den belgiske kontekst. Især også i forbindelse med Europa-Kommissionens aktuelle interesse i CL'er. Så mange tak til alle bidragydere, interessent-repræsentanter og evaluatorer, der har været involveret i processen.

Citation: Esther van Zimmeren, Timo Minssen, Liesbet Paemen, Walter Van Dyck, Jeroen Luyten, Rosanne Janssens, Liese Barbier Steven Simoens, Céline Pouppez, Irina Cleemput, Imgard Vinck: Tvangslicens for dyre medicin. Sundhedstjenesteforskning (HSR). Bruxelles. Belgian Health Care Knowledge Center (KCE). 2022. KCE Reports 356. D/2022/10.273/35.

Universiteit Antwerpen, Københavns Universitet - University of Copenhagen, KADOC-University of Leuven , Ohad Graber-Soudry , CeBIL , University of Copenhagen, Faculty of Law

Klik her for at læse det fulde studie