13. juli 2022

Ny besøgende hos CeBIL - Sapna Kumar

5. september - 24. november 2022.

Sapna Kumar har John Mixon-Chair i jura ved University of Houston Law Center. Hun har skrevet meget om forvaltningsret og folkeretlige spørgsmål vedrørende patenter. Hun er modtager af Fulbright-Schuman Innovation Grant 2018-2019 og forskede i brugen af teknisk uddannede patentdommere ved University of Strasbourgs Center for International Intellectual Property Studies i Frankrig og ved Max Planck Institute for Innovation and Competition i Tyskland. Hun har vundet flere undervisningspriser, herunder 2021-2022 University of Houston Law Center Order of the Barons Professor of the Year.

Professor Kumars seneste forskning vedrører, hvordan højindkomstlande kan forbedre adgangen til medicin. I sit nuværende arbejde med centralisering af patentinnovation argumenterer hun for, at højindkomstlande bør tackle markedsfejl i udviklingen af nødvendige lægemidler, såsom antibiotika, gennem en centraliseret, regeringsstyret udviklingsstrategi. I kontraktlige løsninger til at overvinde lægemiddelknaphed under pandemier og epidemier, 40 Nature Biotech. 301 (2022) argumenterer hun og Ana Santos Rutschman for, at lande, der finansierer medicinsk forskning, bør inkludere kontraktsprog for at kræve deling af knowhow for at lette udlicensering under pandemi- og epidemidrevet lægemiddelmangel. Hun opfordrer USA til at bruge tvangslicenser for at undgå mangel på lægemidler med små molekyler under pandemier og fremsætter forslag til, hvordan den amerikanske regering kan lette tredjepartslicensering af lægemidler for at afhjælpe lægemiddelknaphed, i Obligatorisk licensering af patenter under pandemier, 54 Conn. L. Rev. 57 (2022).

Professor Kumar modtog sin JD ved University of Chicago, hvor hun fungerede som medarbejder ved University of Chicago Law Review. Fra 2003 til 2006 praktiserede hun retssager om intellektuel ejendomsret i Chicago hos Kirkland &Ellis LLP og hos Pattishall McAuliffe. Hun tilbragte derefter to år på Duke University Law School, hvor hun var fakultetsstipendiat og en del af Center for Genome Ethics Law &Policy. Efter at have afsluttet sit stipendium, var professor Kumar kontorist for dommer Kenneth Ripple på den amerikanske appeldomstol for den Syvende Kreds.