10. august 2022

Ny besøgende hos CeBIL - Marzia Maria Fede

1. oktober - 30. november 2022

Jeg er Marzia Maria Fede, fra Italien. Jeg studerede jura på University of Camerino og tilbragte et udlandsophold i Oxford i løbet af mit sidste år på universitetet. Siden 2020 har jeg været ph.d.-studerende ved University of Macerata, Italien, hvor jeg er involveret i forskning i retsmedicin, og jeg bidrager til aktiviteten i det retsmedicinske toksikologiske laboratorium, som min professor er administrator for. Udover min doktorafhandling arbejder jeg i et advokatfirma med fokus på strafferet og medicinsk ansvar og venter på at tage advokateksamen.

Mit ph.d.-forskningsprojekt fokuserer på spørgsmålet om ansvar på virksomhedens arbejdsplads i lyset af pandemien forårsaget af spredningen af SARS-CoV-2-virussen. Jeg er ved at udvikle specialet om arbejdsgiverens civilretlige og strafferetlige ansvar i tilfælde af skade på medarbejderen på arbejdspladsen.

Det aspekt, jeg gerne vil fokusere på, er det afgørende spørgsmål om databeskyttelse og behandling, der efter eksplosionen i sundhedskrisen, i forbindelse med spredningen af coronavirus, er blevet et af de mest kritisk juridisk-fortolkende knudepunkter med det deraf følgende behov for at afbalancere beskyttelsen af menneskers sundhed og privatliv.

Hos CeBIL vil jeg gerne undersøge de databeskyttelsesregler, som multinationale selskaber skal overholde. Jeg tror, at den tværfaglige tilgang, jeg finder på forskningscentret, vil være gavnlig for min forskning og en spændende måde at udveksle og sammenligne kultur på.