13. juli 2022

Ny besøgende hos CeBIL - Luca Rinaldi

1. august - 30. september 2022

Luca Rinaldi er ph.d.-studerende ved det juridiske fakultet ved Universitetet i Trento (Italien) med et stipendium om it-ret finansieret af Fondazione Bruno Kessler, et tværfagligt forskningscenter kendt for udvikling af ikt-løsninger til sundhedspleje. Hans forskningsprojekt beskæftiger sig med virkningen af nogle avancerede anvendelser af kunstig intelligens på grundlæggende rettigheder med særligt fokus på sundhedsrelaterede rettigheder og spørgsmål, der rejses af algoritmisk diskrimination. Han har også en stor interesse i ytringsfrihedsspørgsmål relateret til sociale medier og automatiseret indholdsmoderation, et emne, som han skrev nogle artikler om, og i spørgsmål relateret til databeskyttelse, især når behandling og overførsel af sundhedsdata er involveret. På universitetet er han ansvarlig for undervisningsaktiviteter inden for forfatningsret og EU-ret, og i løbet af det sidste semester har han samarbejdet om tilrettelæggelsen af den første udgave af et innovativt kursus i AI-ret.

Inden han begyndte sin ph.d.-forskning, opnåede Luca en mastergrad i jura ved universitetet i Trento og tilbragte to lange perioder i udlandet, mens han studerede, henholdsvis ved universiteterne i Alcalá de Henares (Spanien) og Antwerpen (Belgien). Hos CeBIL er han villig til at uddybe sin viden om biomedicinsk innovationsret gennem udveksling med de forskere, der arbejder i centret og få inspiration og stof til eftertanke for at øge sit ph.d.-arbejde. Luca er også uddannet advokat og optaget i advokatsamfundet i Italien.