22. marts 2022

Ny besøgende hos CeBIL - Lea Köttering

1 april - 30 juni 2022

Lea Köttering er Ph.D.-kandidat ved Universitetet i Hamborg (Tyskland). Hendes primære forskningsinteresser ligger i den tværfaglige grænseflade mellem machine learning, jura og medicin.

Leas Ph.D.-projekt fokuserer på databeskyttelsesrammen for machine learning-systemer i sundhedsvæsenet. Specialet undersøger, om den generelle databeskyttelsesforordning (GDPR) begrænser udviklingen og brugen af ​​ machine learning-systemer. Radiologi, som er særligt velegnet til maskinel billedanalyse på grund af hovedsageligt digitalt arbejde og typen af forskningen, skal fungere som referenceområde.

Lea studerede jura på universitetet i Hamborg og tilbragte et Erasmus-semester på KU Leuven (Belgien). Udover sin doktorafhandling arbejder Lea som forskningsassistent for prof. Dr. Hans-Heinrich Trute fra Universitetet i Hamburg inden for medie- og offentligret med særligt fokus på spørgsmål om digitalisering. I denne sammenhæng er hun involveret i samarbejdsprojekter og forskningsgrupper med University Medical Center Hamburg-Eppendorf (Tyskland), fakultetet for datalogi ved University of Hamburg og Institute for Artificial Intelligence in Medicine ved University of Essen (Tyskland).

Som en person, der i vid udstrækning er involveret i at udføre tværfagligt arbejde, er hun meget tiltrukket af den vægt, som CeBIL lægger på en tværfaglig tilgang til centrets arbejde og mener, at afstemningen af ​​hendes interesser med CeBIL's interesser i denne henseende kunne være særlig frugtbar. Under sit forskningsophold på CeBIL ville hun nyde muligheden for at udveksle synspunkter med forskere om emnet digitalisering af sundhedsvæsenet og dets (databeskyttelses)regulering. Danmarks frontløberrolle i Europa og især den brede ekspertise hos CeBIL på dette område, vil helt sikkert medføre en oplysende indsigt.