10. august 2022

Ny besøgende hos CeBIL - Ioannis Lianos

22. august - 13. september 2022

Ioannis Lianos er formand for den græske konkurrencekommission (siden september 2019). Han er også professor, formand for global konkurrenceret og offentlig politik samt stiftende direktør for Center for Jura, Økonomi og Samfund ved Det Juridiske Fakultet, University College London. Han har udgivet omfattende bøger og artikler på forskellige sprog og førende akademiske tidsskrifter. Hans seneste publikationer omfatter Globale fødevareværdikæder og konkurrencelovgivning (CUP, 2022), Konkurrenceret: Analyse, sager og materialer (OUP, 2019), Regulering af blockchain: Teknosociale og juridiske udfordringer (OUP, 2019), Forening af effektivitet og retfærdighed En global udfordring for konkurrencepolitikken (CUP, 2019), Mærker, konkurrence og IP-lov (CUP, 2015), erstatningssøgsmål for overtrædelser af konkurrencelovgivningen (OUP, 2015),  Konkurrence og staten (SUP, 2014), de to bind Håndbog i europæisk konkurrenceret (Edward Elgar, 2013), Konkurrenceret og udvikling (SUP, 2013).

Lianos var tidligere Gutenberg Research Chair ved Frankrigs Ecole Nationale d'Administration, Vincent Wright formand ved Sciences Po (Paris), akademisk direktør for BRICS Competition Law and Policy Centre, Higher School of Economics, en Alexander von Humboldt stipendiat ved WZB Berlin, en Emile Noel stipendiat ved NYU Law School, en gæsteprofessor ved universiteterne i Chile i Santiago, Universitetet i Strasbourg, blandt andre, og har undervist på mange andre universiteter rundt om i verden.

I 2012 blev han tildelt Philip Leverhulme-prisen for sin skelsættende forskning. Han er også prismodtager af det franske akademi for moralske og politiske videnskaber (2005) og har modtaget adskillige priser og stipendier for sin forskning.

Han er medredaktør af Journal of Competition Law and Economics udgivet af Oxford University Press, meddirektør for Cambridge-bogserien om global konkurrenceret, politik og økonomi og sidder i det rådgivende udvalg for en række forskningsinstitutter inden for konkurrenceret og -politik rundt om i verden samt i det rådgivende udvalg for Journal of European Competition Law and Practice. Lianos er også medlem af forretningsudvalget for Academic Society of Competition Law (ASCOLA).

Han er siden 2020 valgt til bestyrelsen for OECD's konkurrencekomité.

Hans besøg på CeBIL vil også fokusere på de konkurrencemæssige konsekvenser af brugen af sundhedsrelaterede data i private sundheds- og forsikringer.