18. januar 2022

Ny besøgende hos CeBIL - Christian Günther

7 - 25 februar 2022

Christian Günther er ph.d. kandidat ved Max Planck Instituttet for Socialret og Socialpolitik. Hans afhandlingsprojekt er en komparativ analyse, der evaluerer, hvordan beskyttelsen af ​​patientautonomi under engelsk og amerikansk lov kan anvendes på brugen af ​​kunstig intelligens i medicin. Med henblik herpå udforskes arten af ​​autonomi-konceptet i begge jurisdiktioner, relaterer dem til bioetiske forståelser af denne værdi og identificerer fælles autonomi-udfordringer, som er forbundet med den kliniske anvendelse af teknologien. Ved at bruge disse begreber som vurderingsstandarder fokuserer den juridiske analyse derefter specifikt på tre områder: loven om informeret samtykke, den lovbestemte regulering af patientens privatliv og de grundlæggende privatlivsrettigheder, som individer har.

Før han påbegyndte sit afhandlingsprojekt, afsluttede Christian en Bachelor of Arts in Jurisprudence ved University of Oxford og en Master of Arts in Philosophy ved King's College London. Hans bredere forskningsinteresser ligger inden for medicinsk ret og digitalisering, videnskabens og teknologiens etik og politik, juridisk filosofi og britisk socialret.