29. august 2022

Asiatisk uge hos CeBIL

people

Den 25. august mødtes CeBIL-forskere med prof. Dr. Hisashi Urushihara og assoc. Dr. Azusa Hara, begge fra Division of Drug Development & Regulatory Science ved Keio University, Tokyo. Prof. Urushihara og Hara besøgte CeBIL for at diskutere forskningsdagsordener og potentielle fremtidige samarbejder.

Tidligere på ugen, den 22. og 23. august, gav CeBIL-direktør Prof. Dr. Timo Minssen og PostDoc Dr. Louise C. Druedahl virtuelle præsentationer på en international konference om IoMT, Healthcare AI og ELSI i Seoul (Sydkorea). Timos præsentation diskuterede den praktiske implementering af WHO's seks vejledende principper for etik og styring af AI i sundhedsvæsenet, som Timo Minssen har været med til at udvikle, efterfulgt af en paneldebat om sundhedsimplikationer af AI. Louise fortalte om en empirisk undersøgelse af offentlighedens opfattelse af nanomedicin i Danmark, som Louise og Timo i øjeblikket arbejder på.

De samarbejder i øjeblikket med Yonsei University om en multinational undersøgelse af offentlighedens opfattelse af nanomedicin med det formål at foreslå international vejledning på området. Konferencen var arrangeret af forskere fra College of Medicine ved Yonsei University i Sydkorea.  Andre konferenceemner omfattede medicinsk udstyr, brug af sundhedsdata til AI-forskning og mere.

Konferencen gav også fremragende information og inspiration til Louise C. Druedahl, der vil begynde et samarbejde med Prof. Timo Minssen og Assoc. Prof. Marcelo C. Compagnucci om CLASSICA-projektet på CeBIL fra september med fokus på regulering af AI-baseret medicinsk udstyr.