Ejerlejlighedslovens § 12 og adgangen til udstykning af (allerede opdelte) ejerlejligheder

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Ejerlejlighedslovens § 12 og adgangen til udstykning af (allerede opdelte) ejerlejligheder. / Broberg, Morten.

I: Tidsskrift for Bolig- og Byggeret, 2021, s. 821-825.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Broberg, M 2021, 'Ejerlejlighedslovens § 12 og adgangen til udstykning af (allerede opdelte) ejerlejligheder', Tidsskrift for Bolig- og Byggeret, s. 821-825.

APA

Broberg, M. (2021). Ejerlejlighedslovens § 12 og adgangen til udstykning af (allerede opdelte) ejerlejligheder. Tidsskrift for Bolig- og Byggeret, 821-825.

Vancouver

Broberg M. Ejerlejlighedslovens § 12 og adgangen til udstykning af (allerede opdelte) ejerlejligheder. Tidsskrift for Bolig- og Byggeret. 2021;821-825.

Author

Broberg, Morten. / Ejerlejlighedslovens § 12 og adgangen til udstykning af (allerede opdelte) ejerlejligheder. I: Tidsskrift for Bolig- og Byggeret. 2021 ; s. 821-825.

Bibtex

@article{731e9c4225024893b7147636e09417ae,
title = "Ejerlejlighedslovens § 12 og adgangen til udstykning af (allerede opdelte) ejerlejligheder",
abstract = "Et st{\o}rre antal danske ejendomme er udlagt som ejerlejligheder p{\aa} f{\ae}lles grund. I en r{\ae}kke tilf{\ae}lde er grundene imidlertid de facto opdelt p{\aa} samme vis, som hvor der er tale om udstykning. Det g{\ae}lder s{\ae}rligt ved huse, som er fysisk adskilte fra hinanden, s{\aa}vel som ved r{\ae}kkehuse og dobbelthuse, der er sammenbygget. Hvor bygningerne er opf{\o}rt f{\o}r 1991, opst{\aa}r der med mellemrum sp{\o}rgsm{\aa}l om, hvorvidt det er muligt at foretage udstykning af den f{\ae}lles grund, s{\aa}ledes at den enkelte beboelse f{\aa}r tillagt eget grundstykke - hvilket samtidig indeb{\ae}rer en oph{\ae}velse af beboelsens status af ejerlejlighed p{\aa} f{\ae}lles grund. Hvis bygningerne er fysisk adskilte, og hvis det er muligt at foretage opdeling af den f{\ae}lles grund p{\aa} en s{\aa}dan m{\aa}de, at de byggelsesregulerende krav iagttages, vil den relevante kommunalbestyrelse forventeligt afgive en positiv erkl{\ae}ring til brug for Geodatastyrelsens udstykningsafg{\o}relse. Ofte kan de bebyggelsesregulerende krav imidlertid ikke opfyldes ved en udstykning, og den relevante kommunalbestyrelse vil da forventeligt afgive en negativ erkl{\ae}ring. I denne artikel gives en juridisk analyse af Folketingets 1991-{\ae}ndring af ejerlejlighedsloven. Analysen viser, at det f{\o}lger af lovens forarbejder, at der skal sondres mellem udstykningsregulering og bebyggelsesregulering. Det f{\o}lger s{\aa}ledes af loven, at hvis to eller flere ejerlejligheder p{\aa} f{\ae}lles grund opfylder kravene til udstykning, da er den relevante kommunalbestyrelse afsk{\aa}ret fra at afgive negativ erkl{\ae}ring til brug for Geodatastyrelsens udstykningsafg{\o}relse, s{\aa}fremt denne erkl{\ae}ring alene er begrundet i, at en udstykning vil stride mod de for omr{\aa}det g{\ae}ldende bebyggelsesregulerende krav.",
author = "Morten Broberg",
year = "2021",
language = "Dansk",
pages = "821--825",
journal = "Tidsskrift for Bolig- og Byggeret",
issn = "1398-1021",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Ejerlejlighedslovens § 12 og adgangen til udstykning af (allerede opdelte) ejerlejligheder

AU - Broberg, Morten

PY - 2021

Y1 - 2021

N2 - Et større antal danske ejendomme er udlagt som ejerlejligheder på fælles grund. I en række tilfælde er grundene imidlertid de facto opdelt på samme vis, som hvor der er tale om udstykning. Det gælder særligt ved huse, som er fysisk adskilte fra hinanden, såvel som ved rækkehuse og dobbelthuse, der er sammenbygget. Hvor bygningerne er opført før 1991, opstår der med mellemrum spørgsmål om, hvorvidt det er muligt at foretage udstykning af den fælles grund, således at den enkelte beboelse får tillagt eget grundstykke - hvilket samtidig indebærer en ophævelse af beboelsens status af ejerlejlighed på fælles grund. Hvis bygningerne er fysisk adskilte, og hvis det er muligt at foretage opdeling af den fælles grund på en sådan måde, at de byggelsesregulerende krav iagttages, vil den relevante kommunalbestyrelse forventeligt afgive en positiv erklæring til brug for Geodatastyrelsens udstykningsafgørelse. Ofte kan de bebyggelsesregulerende krav imidlertid ikke opfyldes ved en udstykning, og den relevante kommunalbestyrelse vil da forventeligt afgive en negativ erklæring. I denne artikel gives en juridisk analyse af Folketingets 1991-ændring af ejerlejlighedsloven. Analysen viser, at det følger af lovens forarbejder, at der skal sondres mellem udstykningsregulering og bebyggelsesregulering. Det følger således af loven, at hvis to eller flere ejerlejligheder på fælles grund opfylder kravene til udstykning, da er den relevante kommunalbestyrelse afskåret fra at afgive negativ erklæring til brug for Geodatastyrelsens udstykningsafgørelse, såfremt denne erklæring alene er begrundet i, at en udstykning vil stride mod de for området gældende bebyggelsesregulerende krav.

AB - Et større antal danske ejendomme er udlagt som ejerlejligheder på fælles grund. I en række tilfælde er grundene imidlertid de facto opdelt på samme vis, som hvor der er tale om udstykning. Det gælder særligt ved huse, som er fysisk adskilte fra hinanden, såvel som ved rækkehuse og dobbelthuse, der er sammenbygget. Hvor bygningerne er opført før 1991, opstår der med mellemrum spørgsmål om, hvorvidt det er muligt at foretage udstykning af den fælles grund, således at den enkelte beboelse får tillagt eget grundstykke - hvilket samtidig indebærer en ophævelse af beboelsens status af ejerlejlighed på fælles grund. Hvis bygningerne er fysisk adskilte, og hvis det er muligt at foretage opdeling af den fælles grund på en sådan måde, at de byggelsesregulerende krav iagttages, vil den relevante kommunalbestyrelse forventeligt afgive en positiv erklæring til brug for Geodatastyrelsens udstykningsafgørelse. Ofte kan de bebyggelsesregulerende krav imidlertid ikke opfyldes ved en udstykning, og den relevante kommunalbestyrelse vil da forventeligt afgive en negativ erklæring. I denne artikel gives en juridisk analyse af Folketingets 1991-ændring af ejerlejlighedsloven. Analysen viser, at det følger af lovens forarbejder, at der skal sondres mellem udstykningsregulering og bebyggelsesregulering. Det følger således af loven, at hvis to eller flere ejerlejligheder på fælles grund opfylder kravene til udstykning, da er den relevante kommunalbestyrelse afskåret fra at afgive negativ erklæring til brug for Geodatastyrelsens udstykningsafgørelse, såfremt denne erklæring alene er begrundet i, at en udstykning vil stride mod de for området gældende bebyggelsesregulerende krav.

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 821

EP - 825

JO - Tidsskrift for Bolig- og Byggeret

JF - Tidsskrift for Bolig- og Byggeret

SN - 1398-1021

ER -

ID: 297249022