28. august 2024

Fra Nordic Waste til Cheminova: Har miljøretten svigtet miljøet?

MILJØRET

I dette afsnit af Juristeriet skal vi tale om miljøret og den seneste tids industrielle miljøskandaler. For hvorfor er det så svært at håndhæve miljølovgivningen overfor virksomhederne? Lyt med, eller læs mere nedenfor.

Vand

Har man haft tændt for enten radio, tv eller internet den seneste tid, har det været svært at komme uden om de meget omtalte sager om industrielle miljøskader, som har præget nyhedsstrømmen. Tidligere på året var det Nordic Waste-skandalen, hvor et bjerg af forurenet jord begyndte at skride faretruende tæt på byen Ølst og den nærliggende Alling Å. Siden var det historier om forurening fra landbruget, der resulterede i fiskedød og iltsvind i de danske farvande. Og senest har det været historier forurening fra kemikalie-virksomheden Cheminova på Harboøre Tange, som har trukket overskrifter.

Den her type sager forløber typisk efter nogenlunde samme formel. Det starter med dækningen af selve miljøskaden, så kommer vi til virksomhedens potentielle ansvar og til sidst når vi så til ansvaret for de myndigheder og ministre, der har – eller burde have – ført tilsyn. Men meget sjældent ender sagerne i en nogen egentlig forløsning. Det faktiske ansvar for skaden sander til og den offentlige opmærksomhed begiver sig videre.

Nedenunder alle miljøskandalerne strømmer et af de måske mest komplekse retsområder, vi overhovedet har herhjemme, nemlig miljøretten. Det er miljøretten, der dikterer, hvad virksomhederne må, hvem der skal holde øje med dem, og hvad vi skal gøre, hvis det hele går galt. Men hvorfor er det så svært i praksis at håndhæve de regler, vi har i miljølovgivningen? Og hvordan er reglerne blevet så uhyre komplicerede?

Det skal vi tale om i det her afsnit af Juristeriet. Med mig i studiet i dag har jeg advokatfuldmægtig og erhvervs-ph.d Thomas Haugsted, som både er ansat på fakultetet og hos Poul Schmith/Kammeradvokaten. Og så har vi også Peter Pagh med, der har været professor i miljøret her på fakultetet gennem 25 år. Til sammen håber jeg, at de kan gøre os lidt klogere på nogle af de mere grundlæggende juridiske perspektiver, der ligger under de her mange industriskandaler. Og måske give lidt flere nuancer til det billede, som de mange mediehistorier har tegnet.

Du kan lytte til podcasten i afspilleren ovenfor, eller hvor du normalt finder dine podcasts.

Skrevet af Emil Tarp Vang