3. marts 2023

Jurister forsker også i klimaforandringer – hør tre juridiske perspektiver på klimakrisen her

KLIMA

I januar udgav Juristeriet en lille klimaserie om juridisk klima- og bæredygtighedsforskning. Her kan man høre nogle af fakultetets forskere tale om både ny forskning og om nogle af de grundlæggende teoretiske udfordringer, som klimaforandringerne rejser imod vores juridiske systemer.

Isflager

Afsnit 1: Kan menneskenes jura redde dyrene, naturen og planeten?

Hvis juraen er udviklet til at beskytte os mennesker, og de ting som vi ejer, kommer den så til kort, når det i stedet pludselig er naturen, den skal redde? Dét spørgsmål stiller vi i dette afsnit af Juristeriet professor i retslære Henrik Palmer Olsen. Vi har nemlig inviteret ham i studiet en snak om nogle af de helt grundlæggende teoretiske og filosofiske udfordringer, som juraen kan blive stillet overfor i kampen imod klimaforandringerne. Afsnittet er inddelt i tre korte dele, som hver fremhæver en udfordring. I de kommende afsnit af Juristeriet vil andre forskere fra fakultetet adressere nogle disse udfordringer med udgangspunkt i deres forskning.  Lyt med her:

Afsnit 2: Klimaretssager: Kombinerede retsområder knækker koden

I det her afsnit af Juristeriet har vi inviteret professor Vibe Garf Ulfbeck i studiet til en snak om den vilde udvikling, der er sket på klimaretssagsområdet de seneste år. Antallet klimaretssager er nemlig fordoblet siden 2015, og så er det også værd at bemærke, at disse sager i stigende grad begynder at lykkes for sagsøgerne. Men hvordan lykkes man egentlig med at dømme en virksomhed for en i øvrigt fuldt ud lovlig virksomhedspraksis? Og er den markante stigning i antallet af klimaretssager udtryk for et retssystem, der er blevet for aktivistisk? Lyt med her:

Afsnit 3: Kolonitidens juridiske strukturer spøger i klimakrisen

I dette afsnit af Juristeriet ser vi nærmere på et af de steder i verden, hvor klimaforandringerne i stigende grad præger hverdagen. Grønland. For som en del af forskningsprojektet Of Islands and Ice er lektor Miriam Cullen flyttet til Grønland for at undersøge mulige juridiske implikationer af landets kolonielle fortid – og om denne kolonielle fortid påvirker landets resiliens overfor klimaforandringerne. Lyt med her: