29. september 2022

Studiestart – en god og tryg begyndelse

STUDIESTART

På Det Juridiske Fakultet er studiestart en kulmination på flere måneders hårdt arbejde, hvor studiestartskoordinatorer og tutorer, studenterorganisationer og medarbejdere knokler for, at alle nye studerede får den bedste og tryggeste start på deres juridiske uddannelse. Studiestarten 2022 er nu forbi, og de 835 studerende er en del af Det Juridiske Fakultet. Men hvordan gik det egentlig med årets studiestart?

Studieliv

Stine Randel er studie- og karrierevejleder og arrangør af bachelorstudiestarten på jura, og hun siger om arbejdet med studiestarten:

”På Det Juridiske Fakultet lægger vi mange kræfter i at gøre studiestarten til en god og tryg oplevelse. I introugen er der mange forskellige mennesker, der træder ind ad døren på fakultetet for første gang. Vi vil gerne have, at studiestarten afspejler den mangfoldighed, så alle føler sig velkomne og får en god start på deres uddannelse.”

Ingen ølstafet på campus

Et af de områder, som studerende og medarbejdere bl.a. har arbejdet sammen om at forbedre i årets studiestart er alkoholpolitikken. Helt konkret betyder det ingen alkohol før kl. 17 eller sociale aktiviteter, hvor alkohol er omdrejningspunktet i introugen. Der er altid ædru tutorer til stede på introturene, ligesom der altid er ansatte til stede ved aftenaktiviteter på campus. Det betyder, at der altid er en ansvarshavende, man kan gå til. I tutoruddannelsen indgår desuden et kursus i fysisk og psykisk førstehjælp og en orientering i beredskabsplanen. I foråret havde tutorerne endvidere et seminar om god festkultur.

Emma Lund Page deltog i seminaret, og hun er tutor i år for anden gang i træk. Hvad har hun gjort for at skabe tryghed i studiestarten?

”Som tutor skal man sørge for, at alle er med, og at alle har det godt. Jeg har også været meget åben om, hvad jeg selv har haft af udfordringer på studiet. Det har gjort, at flere af de nye studerende har været trygge nok til at betro sig til mig om ting, de har det svært med,” siger Emma Lund Page.

Stine Randel supplerer: ”De studerende er med til at byde ind og udvikle på studiestarten. Tutorerne og vores 25 studenterorganisationer lægger et kæmpe arbejde i at fremme studiemiljøet på fakultetet – både i studiestarten og resten af året,” pointerer hun.