God udeskoleundervisning - en caseanalyse fra lærerens perspektiv
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
God udeskoleundervisning - en caseanalyse fra lærerens perspektiv. / Barfod, Karen Seierøe; Stelter, Reinhard.
In: Nordisk Tidsskrift for Allmän Didaktik, Vol. 5, No. 1, 2019, p. 19-35 .Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - God udeskoleundervisning - en caseanalyse fra lærerens perspektiv
AU - Barfod, Karen Seierøe
AU - Stelter, Reinhard
N1 - CURIS 2019 NEXS 388
PY - 2019
Y1 - 2019
N2 - Udeskole er en skoleform, hvor eleverne undervises regelmæssigt uden for klasseværelset. Forskning i udeskole har mestendels beskrevet elevernes positive udbytte, og barrierer mod udeskole. Men der mangler viden om, hvad der er kvalitet i udeskole og hvorledes der undervises i udeskole. Med denne artikel bidrager vi til viden om undervisningen i udeskole. Først er ti lærere interviewet om deres syn på kvalitet i udeskole, og efterfølgende er disse resultater anvendt i analysen af en udvalgt case. Resultaterne peger på, at lærerne anser elevaktiverende arbejdsformer med flere løsningsmuligheder som et betydningsfuldt didaktisk element der kommer særligt til udtryk i udeskole, og at udeskoleundervisningen i særlig grad præges af uforudsigelighed. Caseanalysen viser, at udeskolepraksis omfatter både åbne og problemløsende opgaver og mere lukkede opgaver, og kræver en særlig disciplineringsindsats fra læreren. På baggrund af delstudierne diskuterer vi, hvordan lærerne agerer som praktikere, begrunder deres praksis og realiserer, hvad de selv betegner som god udeskoleundervisning.
AB - Udeskole er en skoleform, hvor eleverne undervises regelmæssigt uden for klasseværelset. Forskning i udeskole har mestendels beskrevet elevernes positive udbytte, og barrierer mod udeskole. Men der mangler viden om, hvad der er kvalitet i udeskole og hvorledes der undervises i udeskole. Med denne artikel bidrager vi til viden om undervisningen i udeskole. Først er ti lærere interviewet om deres syn på kvalitet i udeskole, og efterfølgende er disse resultater anvendt i analysen af en udvalgt case. Resultaterne peger på, at lærerne anser elevaktiverende arbejdsformer med flere løsningsmuligheder som et betydningsfuldt didaktisk element der kommer særligt til udtryk i udeskole, og at udeskoleundervisningen i særlig grad præges af uforudsigelighed. Caseanalysen viser, at udeskolepraksis omfatter både åbne og problemløsende opgaver og mere lukkede opgaver, og kræver en særlig disciplineringsindsats fra læreren. På baggrund af delstudierne diskuterer vi, hvordan lærerne agerer som praktikere, begrunder deres praksis og realiserer, hvad de selv betegner som god udeskoleundervisning.
KW - Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
KW - Outdoor teaching
KW - Learning
KW - Didactics
KW - Case study
KW - Udeskoledidaktik
KW - Udeskolepraksis
KW - Udeskoleundervisning
KW - Undersøgelsesbaseret undervisning
KW - Casestudie
UR - http://noad.ub.gu.se/index.php/noad
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 5
SP - 19
EP - 35
JO - Nordisk Tidsskrift for Allmän Didaktik
JF - Nordisk Tidsskrift for Allmän Didaktik
SN - 2002-2832
IS - 1
ER -
ID: 190432354