Virkelighedsnære opgaver: om refleksiv aktionsundervisning (RAU)
Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Book chapter › Research › peer-review
Standard
Virkelighedsnære opgaver : om refleksiv aktionsundervisning (RAU). / Salamon, Karen Lisa.
Universitetspædagogiske praksisser. ed. / Lotte Rienecker; Peter Stray Jørgensen. 1. ed. Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2015. p. 57-83.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Book chapter › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - CHAP
T1 - Virkelighedsnære opgaver
T2 - om refleksiv aktionsundervisning (RAU)
AU - Salamon, Karen Lisa
N1 - Publikationen er baseret på didaktisk udviklingsarbejde foretaget på Københavns Universitet, Danmarks Medie og Journalisthøjskole samt Danmarks Designskole.
PY - 2015/9/1
Y1 - 2015/9/1
N2 - Refleksiv aktionsundervisning (RAU) som universitetspædagogisk tilgang er kapitlets/ artiklens emne. En studerende nævnte i en evaluering, at undervisningsformen sætter kursusdeltagerne “…i berøring med det levede liv og virkelige opgaver”. Artiklen introducerer og udfolder en didaktisk, innovationspædagogisk metode, der har til hensigt at give studerende erfaringer med praktisk, anvendelig videnskab indenfor deres eget akademiske universitetsfag. Tilgangen træner studerende i “applied science”, hvor teoretisk erkendelse og “virkelige opgaver” hænger nært sammen. De studerende udfordres med krav om at bidrage til en af underviserne rammesat erkendelsesudvikling eller produktinnovation, der foregår på realistiske betingelser og for en universitets-ekstern opdragsgiver. Artiklen gennemgår forfatterens materiale af cases og udfolder på denne baggrund et metodisk set-up til anvendelse i universitetspædagogik.
AB - Refleksiv aktionsundervisning (RAU) som universitetspædagogisk tilgang er kapitlets/ artiklens emne. En studerende nævnte i en evaluering, at undervisningsformen sætter kursusdeltagerne “…i berøring med det levede liv og virkelige opgaver”. Artiklen introducerer og udfolder en didaktisk, innovationspædagogisk metode, der har til hensigt at give studerende erfaringer med praktisk, anvendelig videnskab indenfor deres eget akademiske universitetsfag. Tilgangen træner studerende i “applied science”, hvor teoretisk erkendelse og “virkelige opgaver” hænger nært sammen. De studerende udfordres med krav om at bidrage til en af underviserne rammesat erkendelsesudvikling eller produktinnovation, der foregår på realistiske betingelser og for en universitets-ekstern opdragsgiver. Artiklen gennemgår forfatterens materiale af cases og udfolder på denne baggrund et metodisk set-up til anvendelse i universitetspædagogik.
KW - Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
KW - nnovation- og entrepreneurskab Tværfaglighed Samarbejde med eksterne partnere Studerendes aktionsforskning
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978-87-593-2137-9
SP - 57
EP - 83
BT - Universitetspædagogiske praksisser
A2 - Rienecker, Lotte
A2 - Stray Jørgensen, Peter
PB - Samfundslitteratur
CY - Frederiksberg
ER -
ID: 130651442