The Place of the Black Body in White History: Jeannette Ehlers's decolonial interrogation of 'the darker side of Western modernity'
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
The Place of the Black Body in White History : Jeannette Ehlers's decolonial interrogation of 'the darker side of Western modernity'. / Petersen, Anne Ring.
In: Perspective, No. December, 17.12.2018, p. upagineret.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - The Place of the Black Body in White History
T2 - Jeannette Ehlers's decolonial interrogation of 'the darker side of Western modernity'
AU - Petersen, Anne Ring
PY - 2018/12/17
Y1 - 2018/12/17
N2 - De europæiske lande er blevet kritiseret for at fastholde koloniale tankegange og et hvidt overherredømme. Denne artikel spørger: Kan samtidskunst medvirke til at ”dekolonisere” og gentænke den nationale historie og identitet samt skabe rum for racialiserede kroppe i vestlig (kunst)historie? Jeannette Ehlers tager livtag med historien om Danmarks involvering i kolonialisme og slaveri – og deres efterliv i nutiden. Dette voldsomme kapitel af den nationale historie har indtil for nylig kun fået spredt opmærksomhed i den danske offentlighed. Artiklen ser på, hvordan Ehlers genforhandler selvopfattelse og historie i et nutidigt Danmark, der er nødt til at lære at leve med kulturel mangfoldighed, ved at undersøge Ehlers’ performance Whip It Good (2013‒) og I Am Queen Mary (2017), en offentlig skulptur, der ihukommer modstanden mod det danske kolonistyre og er skabt sammen med La Vaughn Belle.
AB - De europæiske lande er blevet kritiseret for at fastholde koloniale tankegange og et hvidt overherredømme. Denne artikel spørger: Kan samtidskunst medvirke til at ”dekolonisere” og gentænke den nationale historie og identitet samt skabe rum for racialiserede kroppe i vestlig (kunst)historie? Jeannette Ehlers tager livtag med historien om Danmarks involvering i kolonialisme og slaveri – og deres efterliv i nutiden. Dette voldsomme kapitel af den nationale historie har indtil for nylig kun fået spredt opmærksomhed i den danske offentlighed. Artiklen ser på, hvordan Ehlers genforhandler selvopfattelse og historie i et nutidigt Danmark, der er nødt til at lære at leve med kulturel mangfoldighed, ved at undersøge Ehlers’ performance Whip It Good (2013‒) og I Am Queen Mary (2017), en offentlig skulptur, der ihukommer modstanden mod det danske kolonistyre og er skabt sammen med La Vaughn Belle.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - postkolonialisme
KW - dekolonial kunst
KW - dansk kolonialisme
KW - migration
KW - postmigration
KW - samtidskunst
KW - kunst i offentlige rum
KW - monumenter
KW - racisme
KW - kulturel diversitet
KW - Postcolonialism
KW - decolonial art
KW - Danish colonialism
KW - migration
KW - postmigration
KW - contemporary art
KW - art in public spaces
KW - monuments
KW - racism
KW - cultural diversity
M3 - Tidsskriftartikel
SP - upagineret
JO - Perspective
JF - Perspective
SN - 2446-1792
IS - December
ER -
ID: 210053628